Η Προτεραιότητα των Πτήσεων
Υπάρχουν δύο ανεγνωρισμένα συστήματα για τον έλεγχο των συχνοτήτων στο μοντελοδρόμιο. Το ένα
είναι το προσθετικό
σύστημα με το μανταλάκι που γράφει το όνο μα, και το άλλο είναι το αφαιρετικό σύστημα
όπου το μανταλάκι αναγράφει
την συχνότητα.
Το κάθε σύστημα είναι αποτελεσματικό από μόνο του, αν και είδαμε να συνδυάζονται μεταξύ τους
(ακολουθεί εξήγηση).
ΤΟ ΠΡΟΣΘΕΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
Σε πινακίδες μπροστά από τα pits αναφέρονται όλες οι
χρησιμοποιούμενες συχνότητες.
Κάθε αερομοντελιστής πρέπει να έχει ένα μανταλάκι με
το ΕΠΩΝΥΜΟ του, για κάθε συχνότητα που θέλει να χρησιμοποιήσει.
Δεν πρέπει να αναγράψει και την συχνότητα.
Τρόπος εφαρμογής
- Πριν ανοίξεις τον πομπό σου τοποθέτησε το μανταλάκι σου στο δεξί μέρος της μικρής
πινακίδας, που γράφει την συχνότητα του πομπού σου.
- Αν στην θέση αυτή υπάρχει άλλο μανταλάκι (που σημαίνει ότι κάποιος ΕΧΕΙ ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΧΡΗΣΗΣ
αυτής της συχνότητας, είτε πετάει είτε όχι, ΜΗΝ ΑΝΟΙΞΕΙΣ τον πομπό σου ΟΥΤΕ ΓΙΑ ΕΝΑ
ΔΕΥΤΕΡΟΛΕΠΤΟ. Τότε βάλε το μανταλάκι σου στην αριστερή πλευρά της πινακίδας για να πάρεις
σειρά προτεραιότητας για πτήση, και βρές τον άλλο συνάδελφο (ή τους άλλους) με την
ίδια συχνότητα για να συννενοηθείτε.
- Οταν η πτήση σου τελειώσει, κλείσε ΑΜΕΣΩΣ τον πομπό σου και μετάφερε το μανταλάκι στην
αριστερή πλευρά, ελευθερώνοντας τη συχνότητα.
Παράδειγμα εφαρμογής του ΠΡΟΣΘΕΤΙΚΟΥ συστήματος
Ο ΣΑΒΒΑΣ χρησιμοποιεί την 35.110, ο ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ την 35.120, και ο ΛΙΑΠΑΚΗΣ την 35.140.
(μανταλάκια δεξιά).
Ο ΚΑΤΣΑΡΑΣ είναι σε αναμονή χρήσης της 35.120 (μανταλάκι αρισρτερά) αφού συνεννοηθεί με τον
ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟ, και αλλάξουν
θέση τα μανταλάκια τους. Ο ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΚΑΤΟΣ είναι σε αναμονή χρήσης της 35.130 αλλά μπορεί να
τη χρησιμοποιήσει άμεσα
βάζοντας το μανταλάκι του δεξιά.
Εάν ο ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ έχει τ/κ στην 35.120 που όμως επηρεάζει τις παραπλήσιες συχνότητες
(ή επηρεάζεται από αυτές), θα πρέπει να χρησιμοποιήσει ένα φαρδύ μανταλάκι.
Τότε ο ΣΑΒΒΑΣ και ο ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΚΑΤΟΣ
(και φυσικά ο ΚΑΤΣΑΡΑΣ) δε θα μπορούν να πετάξουν ταυτόχρονα με αυτόν.
Το μανταλάκι που είναι στον πίνακα απαγορεύεται να το αφαιρέσει άλλος εκτός από αυτόν που
γράφει το όνομά του ή από τον επόπτη. Για περισσότερη σιγουριά όταν αλλάζουν θέση τα μανταλάκια
συνεννοηθείτε και προφορικά.
Από τον πίνακα θα διαπιστώσεις επίσης ποιοί χρησιμοποιούν παραπλήσιες συχνότητες επάνω
ή κάτω από τη δική σου.
Υπάρχει και πάλι ο κίνδυνος παρεμβολής, αν κάποιο από τα συστήματα είναι παλιότερο και
δεν έχει σχεδιαστεί να λειτουργεί στα στενά όρια της κάθε μπάντας ή δεν είναι σωστά συντονισμένο.
Συνεννοηθείτε και κάντε ένα αμφίπλευρο πρακτικό τεστ παρεμβολής, όσο τα δύο μοντέλα είναι
στο έδαφος (με σβηστούς κινητήρες). Σε περίπτωση και της παραμικρής αμφιβολίας θεωρείστε τις
παραπλήσιες συχνότητες σαν να είναι ίδιες και μην ανοίξετε ποτέ ταυτόχρονα.
Αν στους πίνακες δεν υπάρχει η συχνότητα που χρησιμοποιείς, συνεννοήσου με τον επόπτη.
 
ΤΟ ΑΦΑΙΡΕΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
Σε πινακίδες μπροστά στα pits αναφέρονται όλες
οι χρησιμοποιούμενες συχνότητες.
Σε κάθε
συχνότητα υπάρχει επάνω
ένα μανταλάκι (ή κονκάρδα) που αναγράφει την ίδια την συχνότητα, ή/και τον αριθμό του
διαύλου/καναλιού.
Τα μανταλάκια
αυτά φτιάχνονται με ευθύνη του "Εφόρου Μοντελοδρόμιου" και είναι μοναδικά. Δεν πρέπει να υπάρχουν δύο όμοια.
Τρόπος εφαρμογής
- Αν επιθυμείς να κάνεις χρήση της συχνότητας πάρε το αντίστοιχο μανταλάκι και βάλε το
ενδεικτικά στην κεραία του
πομπού σου. Τότε μόνον επιτρέπεται να ανοίξεις τον διακόπτη.
- Αν δεν έχεις το αντίστοιχο μανταλάκι που σημαίνει ότι ΚΑΠΟΙΟΣ ΑΛΛΟΣ ΕΧΕΙ ΤΟ
ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΧΡΗΣΗΣ αυτής της συχνότητας ΜΗΝ ΑΝΟΙΞΕΙΣ τον πομπό σου
ΟΥΤΕ ΓΙΑ ΕΝΑ ΔΕΥΤΕΡΟΛΕΠΤΟ.
- Οταν τελειώσεις την πτήση ΚΛΕΙΣΕ ΑΜΕΣΩΣ τον πομπό σου και τοποθέτησε το μανταλάκι πίσω στην
θέση του στην πινακίδα, ελευθερώνοντας τη συχνότητα.
Παράδειγμα εφαρμογής του ΑΦΑΙΡΕΤΙΚΟΥ συστήματος
Από τον πίνακα λείπει το μανταλάκι 35.130 Αυτή η συχνότητα είναι κατειλλημένη από τον πομπό
(με την ίδια συχνότητα)
στην κεραία του οποίου έχει τοποθετηθεί αυτό το μανταλάκι. Οι υπόλοιπες συχνότητες του πίνακα
είναι διαθέσιμες.
Τα μειονεκτήματα αυτού του συστήματος είναι πολλά.
- Οι αερομοντελιστές φεύγοντας ξεχνούν
να επιστρέψουν το
μανταλάκι και την επόμενη μέρα δημιουργείται σύγχυση από την απουσία του. Αν φτιαχτεί δεύτερο
μανταλάκι υπάρχει ο
κίνδυνος να εμφανιστεί και το παλιό και να έχουμε παρεμβολή.
- Δεύτερο μεινονέκτημα είναι ότι για να βρείς ποιος
χρησιμοποιεί την συχνότητά σου πρέπει να ρωτήσεις όλους τους παρευρισκόμενους.
- Τρίτο μειονέκτημα είναι ότι δεν γνωρίζεις ποιος έχει τις παραπλήσιες συχνότητες, εκτός αν
κάποιος τις σημειώνει.
- Και τέταρτον είναι ακατάλληλο σύστημα όταν λειτουργούν παράλληλα παλιές τηλεκατευθύνσεις
που καλύπτουν μεγαλύτερο
εύρος συχνοτήτων.
- Αν στους πίνακες δεν υπάρχει θέση/μανταλάκι για την συχνότητα που χρησιμοποιείς, συνεννοήσου
με τον επόπτη.
Ο συνδυασμός των δύο συστημάτων
Οργανώνεται με βάση το αφαιρετικό σύστημα αλλά όταν παίρνεις το μανταλάκι με την συχνότητα
αφήνεις το μανταλάκι με
το όνομά σου. Ετσι γνωρίζεις ποιός πετάει με την ίδια ή/και με παραπλήσιες συχνότητες ή
ποιός ξεχάστηκε και πήρε
το μανταλάκι με την συχνότητα σπίτι του.
Aνεξάρτητα από το σύστημα ελέγχου
- Σε πολλά κράτη οι αερομοντελιστές είναι υποχρεωμένοι να έχουν μόνιμα στην κεραία του
πομπού τους ένα σημαιάκι
με το χρώμα ή/και τον αριθμό του διαύλου που χρησιμοποιούν.
- Σαν πρόσθετη ασφάλεια για την αποφυγή παρεμβολών, πολλές λέσχες συγκεντρώνουν τους
πομπούς σε ένα ελεγχόμενο
χώρο και δίνουν μόνο αυτούς που πρόκειται να πετάξουν.
- Δεν φθάνει η καλή πρόθεση. Πρέπει να γνωρίζεις 100% ποιά συχνότητα έχει το σύστημα
εκείνη την στιγμή. Αν
αμφιβάλεις δείξε τον πομπό σε κάποιο πεπειραμένο. Η συχνότητα εκπομπής είναι γραμμένη
πάνω στον κρύσταλλο του πομπού.
Χρησιμοποιούνται και κρύσταλλοι με τη μισή ονομαστική συχνότητα, οπότε για να βρείς τη
συχνότητα εκπομπής διπλασίασε
το νούμερο.
- Πολλοί κρύσταλλοι επίσης δείχνουν μόνο τον αριθμό του διαύλου εκπομπής. Το κάθε ζευγάρι
κρυστάλλων (πομπού S
ή T και δέκτη E ή R) έχει τον ίδιο αριθμό διαύλου. Πρέπει να γνωρίζεις σε ποιά συχνότητα
αντιστοιχεί το κάθε νούμερο.
ΠΡΟΣΟΧΗ: μπορεί ο ίδιος αριθμός διαύλου να αντιστοιχεί σε δύο διαφορετικές συχνότητες
(σε διαφορετικές όμως μπάντες)
ανάλογα με την προέλευσή τους (ΗΠΑ , Ευρώπη κ.λ.π).
Μην ανοίξεις τον πομπό σου πριν σιγουρευτείς ότι:
Δε λειτουργεί άλλος πομπός στην ίδια συχνότητα (είτε το μοντέλο του πετάει, είτε
βρίσκεται στο έδαφος) και
ότι δεν θα παρεμβάλλεις παραπλήσια συχνότητα !
Αν έχεις απορία συμβουλέψου τον επόπτη !
|