Ιδιαίτερες Προφυλάξεις


[ Εισαγωγή ] - [ Στο εργαστήριο ] - [ Οι κίνδυνοι στο έδαφος ]
[ Η επικίνδυνη πτήση ] - [ Διαδικασίες ελέγχων ]
[ Ο επόπτης των πτήσεων ] - [ Επίλογος ] - [ Συναφή κεφάλαια ]
Σ' συτό το κεφάλαιο αναφέρονται περιγράφονται οι επιπλέον κίνδυνοι που εγκυμονούν στις διάφορες κατηγορίες μοντέλων

Ανεμόπτερα

Τα τηλεκατευθυνόμενα ανεμόπτερα εξελίχθηκαν. Δεν είναι όλα σαν τα υπερελαφρά μοντέλα που γνωρίζαμε από παλιά. Τα μοντέρνα - ιδίως τα αγωνιστικά - ανεμόπτερα πετάνε με μεγάλες ταχύτητες.

Η απογείωση/εκτόξευση/

Στην πρώτη φάση της εκτόξευσης το ανεμόπτερο μπορεί να στραφεί - επιταχυνόμενο - προς το έδαφος.

  • Ανάπτυξε το νήμα ρυμούλκησης (για τρέξιμο, καταπέλτη με λάστιχο, ηλεκτρικό βίντζι), μακριά από το parking των αυτοκινήτων, δρόμους, σπίτια ή ανθρώπους. Το απαγκιστρωμένο νήμα θα ευθυγραμμιστεί με τον άνεμο που φυσάει εκείνη τη στιγμή και πιθανόν να πέσει σε μεγάλη απόσταση απο το σημείο που άρχισε η απογείωση.
  • Η τάση του νήματος στην απογείωση με βίντζι μπορεί να είναι πολύ μεγάλη. Αν σπάσει θα τραβηχτεί σαν μαστίγιο προς τα στερεωμένα άκρα του.
  • Τα σημεία πρόσδεσης του καταπέλτη ή της τροχαλίας πρέπει να είναι καλά καρφωμένα στο έδαφος. Προτιμούνται τα κοχλιοειδή άγκιστρα. Απόφυγε το κοινό κατσαβίδι. Μην ξεχνάς ότι το τράβηγμα στην βάση της τροχαλίας είναι διπλάσιο απ' ότι η τάση του νήματος.
  • Το ηλεκτρικό βίντζι πρέπει να έχει ταχυσυνδέσμους για να μπορεί να αποσυνδεθεί άμεσα η μπαταρία και διπλό ρελέ επαφής ώστε αν κολλήσει το ένα να ανοίξει το κύκλωμα από το άλλο. Μη χρησιμοποιείς φθηνούς διακόπτες και ρελέ. Η ασφάλεια της πτήσης προέχει από την εξοικονόμηση μερικών δραχμών.
  • Μάθε πως αποσυνδέεται η ηλεκτρική πηγή από ένα ξένο βίντζι που ίσως θέλεις να χρησιμοποιήσεις κάποια άλλη στιγμή.
  • Αποσύνδεε πάντα την ηλεκτρική πηγή από το βίντζι πριν αρχίσεις να ασχολείσαι με το νήμα. Ιδίως μη τυλίγεις το νήμα γύρω από τη μέση σου. Σκέφτηκες τι θα γίνει αν ξαφνικά το βίντζι αρχίσει να γυρίζει;
  • Κράτα τον ποδο-διακόπτη καθαρό από λάσπη.

    Το σκάφος & η πτήση

  • Η ακτίνα της μύτης του ανεμόπτερου δεν πρέπει να είναι μικρότερη από 7 χιλιοστά και να μην υπάρχει στην κοιλιά του κάποια μυτερή προεξοχή για να φρενάρει στην προσγείωση πλην του απλού γάντζου ρυμούλκησης. Ο γάντζος καλύτερα να είναι της απλής μορφής σε σχήμα "Γ" και όχι από αυτούς που ασφαλίζουν τον κρίκο και απασφαλίζουν με την εντολή ενός σέρβο.
  • Στην αρχή της ρυμούλκησης το ανεμόπτερο μπορεί να παρεκλίνει πολύ έως ότου πάρει ύψος, ακόμα και να στραφεί προς το έδαφος. Δεν πρέπει να βρίσκονται άνθρωποι ή αυτοκίνητα στα επικίνδυνα σημεία.
  • Τα βαρύτερα ανεμόπτερα προσγειώνονται με μεγαλύτερη ταχύτητα, καλύπτουν μεγαλύτερη απόσταση στην προσέγγιση και δεν ελέγχονται με την ίδια αποτελεσματικότητα εξ αιτίας της μεγαλύτερης αδράνειας. Επίσης η διεύθυνση και ο χώρος της προσγείωσης τους δεν είναι πάντα τα προγραμματισθέντα και επιθυμητά. Μην προσπαθήσεις να το περάσεις ανάμεσα από αυτοκίνητα ή ανθρώπους. Οι τελευταίοι δεν μπορούν να ακούσουν ένα ανεμόπτερο που έρχεται. Δεν είναι λίγοι αυτοί που βάζουν βομβητή μέσα στο σκάφος για να ειδοποιούν τους ανύποπτους παριστάμενους ότι έρχεται για προσγείωση.
  • Αν πετάς σε πλαγιά, πίσω από την κορυφή της υπάρχουν καθοδικά. Στην ανάγκη είναι ασφαλέστερο να προσγειωθείς στην μπροστινή κατηφόρα.
  • Αν πετάς πολύ ψηλά σε δυνατό θερμικό ή δυναμικό και θέλεις να χάσεις ύψος μη δώσεις down στο elevator γιατί θα αυξηθεί πολύ η ταχύτητα. Βγάλε τα spoilers ή δώσε up και rudder να μπεί σε ελεγχόμενη σπειροειδή βύθιση. Τα ανεμόπτερα που αναπτύσουν μεγάλες ταχύτητες κινδυνεύουν από συντονισμό όχι μόνο των πηδαλίων τους αλλά και των ίδιων των φτερών τους.
  • Αν ένα ανεμόπτερο πρόκειται να εκτελέσει πτήση απόστασης (cross-country), τότε πρέπει να γίνει προσυνεννόηση με τα άλλα μοντελοδρόμια της διαδρομής για την αποφυγή παρεμβολής στη συχνότητά του.

Ηλεκτροκίνητα

Οι κίνδυνοι από την περιστρεφόμενη έλικα των ηλεκτροκινητήρων είναι οι ίδιοι με αυτούς που περιγράψαμε στο γενικό μέρος, αλλά το χτύπημα που μπορεί να επιφέρουν είναι ισχυρότερο. Οταν τα ηλεκτρικά μοτέρ φρενάρουν από εξωτερικό αίτιο (όπως αν χτυπήσουν στο χέρι), αυξάνει η ένταση του διερχόμενου ρεύματος με επακόλουθο την αύξηση της ισχύος τους, αντίθετα με τους κινητήρες εσωτερικής καύσης που όταν πέσουν οι στροφές χάνουν και την ισχύ τους.
  • Επίλεξε τα καλώδια, τον διακόπτη και τους ταχυσύνδεσμους με προδιαγραφές να αντέξουν σε μεγάλα ρεύματα. Φρόντισε επίσης να υπάρχει ροή φρέσκου αέρα γύρω από το μοτέρ, τον ηλεκτρονικό ρυθμιστή στροφών (ESC) και τις μπαταρίες "κίνησης" από κατάλληλα ανοίγματα στην άτρακτο.
  • Για να μη παρεμβάλλει η λειτουργία του ηλεκτροκινητήρα με παράσιτα τον δέκτη, κόλλησε στους ακροδέκτες του μοτέρ μία συστοιχία πυκνωτών. Η συνδεσμολογία και οι τιμές τους δίνονται στις οδηγίες κάθε μοτέρ. Απόφυγε τα συστήματα ΑΜ. Τοποθέτησε τον δέκτη μακρυά από το μοτέρ και τον ρυθμιστή στροφών.

Η ξαφνική εκκίνηση

Ολοι μπορούμε να πούμε εάν, πότε και πώς ένας σταματημένος κινητήρας εσωτερικής καύσης πρόκειται να ξεκινήσει - η διαδικασία εκκίνησης είναι φανερή. Αντίθετα κανείς μας δεν γνωρίζει πόσο μακριά βρίσκεται το ηλεκτρικό μοτέρ από την στιγμή της εκκίνησης.

Μία ανοιχτή σύνδεση του κυκλώματος που ξαφνικά έκανε επαφή, το άνοιγμα του διακόπτη του δέκτη ή μία στιγμιαία παρεμβολή του ανοιχτού συστήματος είναι αρκετά για να ξεκινήσει το μοτέρ (διάβαζε: να γυρίσει η έλικα).

Το ηλεκτρικό μοτέρ είναι σαν το πυροβόλο όπλο. Θεωρείται πάντα "οπλισμένο".

  • Υπάρχουν speed control με κύκλωμα ασφάλειας που δεν επιτρέπουν στον κινητήρα να ξεκινήσει όταν ανοίγεις τον διακόπτη πομπού-δέκτη, αν το αντίστοιχο stick/διακόπτης βρίσκεται σε θέση ON.
  • Το στοιχειώδες κύκλωμα του ηλεκτρικού μοτέρ πρέπει να περιλαμβάνει ένα γενικό μηχανικό διακόπτη (προσιτό απ' έξω από την άτρακτο) και μία ασφάλεια εν σειρά. Ο γενικός διακόπτης θα γυρίζει στο ON μόνο όταν το μοντέλο είναι έτοιμο για απογείωση, και θα επανέρχεται στο OFF αμέσως μετά την προσγείωση. Αν όμως η ασφάλεια τοποθετηθεί εξωτερικά του σκάφους, με διπλό ρόλο ασφάλειας - γέφυρας/διακόπτη, μπορείς να μη βάλεις και το γενικό μηχανικό διακόπτη. Τότε η ασφάλεια θα μπαίνει πριν την απογείωση και θα βγαίνει υποχρεωτικά αμέσως μετά την προσγείωση.
  • Μη προσπαθείς να λύσεις κάποιο πρόβλημα του ηλεκτροκίνητου με την έλικα βιδωμένη και την μπαταρία συνδεδεμένη. Αποσύνδεσε το ένα από τα δύο ή την ασφάλεια.

Εξωτερική ασφάλεια/διακόπτης σε ηλεκτροκίνητο ανεμόπτερο.

Ποιά είναι η σωστή σειρά ανοίγματος - κλεισίματος στα ηλεκτρικά τ/κ μοντέλα;

Πομπός ON, δέκτης ON, 3-4 δευτερόλεπτα ηρεμίας, γενικός διακόπτης μοτέρ ON (ή μπαίνει η γέφυρα).

Γενικός διακόπτης μοτέρ OFF (ή βγαίνει η γέφυρα), δέκτης OFF, πομπός OFF.

Τι περιμένουμε από την ασφάλεια;

Αν βραχυκυκλώσουν οι συσσσωρευτές κίνησης των ηλεκτροκινητήρων μπορούν να δώσουν ρεύμα ακόμα και 100 Α. Οι συνέπειες ενός τέτοιου βραχυκυκλώματος είναι πάντα επικίνδυνες.

Συστήνονται οι ασφάλειες βραδείας τήξης σε σχήμα "Π" που χρησιμοποιούνται στα αυτοκίνητα. Αυτές αντέχουν σε μικρές υπερβάσεις της ονομαστικής τους τιμής ακόμα και για μεγάλο διάστημα, αλλά καίγονται άμεσα αν περάσει ρεύμα διπλάσιο από την ονομαστική τους τιμή όπως όταν μπλοκάρει η έλικα σε ένα δάκτυλο ή σε ανώμαλη προσγείωση (και φυσικά σε κάποιο βραχυκύκλωμα). Μεγάλης έντασης ρεύμα μπορεί να περάσει επίσης όταν γίνεται σπινθηρισμός από κακή επαφή κάποιου συνδέσμου ή ψύκτρας στον συλλέκτη.

  • Επίλεξε την χαμηλώτερη τιμή ασφάλειας που θα επιτρέπει να περνάει το ρεύμα εκκίνησης χωρίς να καίγεται π.χ. 15-25Α για sport κινητήρες, 30Α ή μεγαλύτερη για μεγάλους ή αγωνιστικούς κινητήρες. Αν έχεις BEC η θέση της ασφάλειας στο κύκλωμα είναι μεταξύ μοτέρ και ηλεκτρονικού speed control, και όχι μεταξύ του τελευταίου και της μπαταρίας. Ετσι αν καεί η ασφάλεια εξ αιτίας του κινητήρα, η μοναδική μπαταρία θα εξακολουθεί να παρέχει ρεύμα στον δέκτη και τα σέρβο για ασφαλή προσγείωση.
  • Εάν καεί η ασφάλεια έλεγξε όλο το κύκλωμα για να βρεις την αιτία που την έκανε να καεί. Μη ξαναπετάξεις αν δεν διορθώσεις την αιτία.

Να βάλω ή να μη βάλω BEC;

Το BEC (Battery Eliminator Circuit) είναι το κύκλωμα μέσα στο ρυθμιστή στροφών, που επιτρέπει στον δέκτη να τροφοδοτείται από την μπαταρία κίνησης του μοτέρ. Ετσι το μοντέλο απαλάσσεται από το βάρος της επι-πλέον κλασσικής μπαταρίας του δέκτη. Η χρήση BEC εγκυμονεί τον κίνδυνο να αδειάσει η μοναδική μπαταρία από την κατανάλωση του κινητήρα και να μην μπορούν να υπακούσουν στη συνέχεια ο δέκτης και τα σέρβο.

Η τυπική συνδεσμολογία του κυκλώματος με BEC. Η ασφάλεια μπαίνει μεταξύ του speed control και του μοτέρ. Οταν ο γενικός διακόπτης γυρίσει στο OFF, μπορεί να γίνει η φόρτιση μέσω του συνδέσμου "φορτωτής".

Υπάρχουν σοφά BEC που ελέγχουν τη διαχείρηση της υπολοιπόμενης ενέργειας, δίνοντας μηνύματα στον χειριστή (π.χ. κόβει - κινεί το μοτέρ κάθε ένα δευτερόλεπτο) αλλά όταν το μοντέλο είναι ψηλά αυτό δε γίνεται αντιληπτό. Και πάλι πόση διάρκεια ελέγχου απομένει; Για ένα βαρύ μοντέλο που μόλις σταματήσει το μοτέρ θα προσγειωθεί αναγκαστικά σε ένα-δύο λεπτά, η υπολοιπόμενη ενέργεια της μπαταρίας ίσως να επαρκεί. Αλλά αν το μοντέλο ξελιγώσει την μπαταρία για να πάρει το μέγιστο ύψος, και μετά πρέπει να κάνει πτήση διάρκειας σε θερμικό, τότε η χρήση του BEC είναι ριψοκίνδυνη.

Σε γενικές γραμμές μη χρησιμοποιείς BEC όταν:

  • το μοντέλο έχει περισσότερα από 3 κανονικά σέρβο ή περισσότερα από 2 mini σέρβο.
  • οι ντήζες και τα πηδάλια κινούνται με τριβές.
  • η μπαταρία κίνησης έχει περισσότερα από 10 στοιχεία (12 Volts)ή λιγότερα από 6 (7,2 Volts).
  • το μοτέρ τραβάει περισσότερα από 30 Α.
  • το speed control και η μπαταρία δεν ψύχονται επαρκώς στη διάρκεια της πτήσης.
Προσοχή: το BEC σταματάει την παροχή ρεύματος προς τον κινητήρα μόλις η τάση της μπαταρίας πέσει κάτω από ένα προκαθωρισμένο όριο. Αν το μοντέλο μείνει έτσι ακίνητο στο έδαφος, η μπαταρία θα ανακτήσει προσωρινά το δυναμικό της και ο κινητήρας θα ξεκινήσει χωρίς προειδοποίηση.

Μπαταρίες Τροφοδοσίας Ηλεκτροκινητήρων

Οι συσσωρευτές Ni-Cd ή Ni-MH που χρησιμοποιούνται για την τροφοδοσία-κίνηση των ηλεκτρικών μοτέρ, μπορούν να φορτιστούν με ταχεία φόρτιση, εάν τηρηθούν οι ενδεδειγμένοι κανόνες ασφάλειας.
  • για να ορίσεις το ρεύμα φόρτισης λάβε υπ' όψη την εσωτερική τους αντίσταση. Αλλοι έχουν μικρή εσωτερική αντίσταση και επιτρέπουν μεγάλες εντάσεις φόρτισης και άλλοι έχουν μεγαλύτερη εσωτερική αντίσταση και φορτίζονται αναγκαστικά με μικρότερες εντάσεις.
  • Ο ταχυφορτωτής πρέπει να έχει κύκλωμα για την διακοπή της φόρτισης ανιχνεύοντας την αυξομείωση της τάσης (Delta Peak), ή και ανιχνευτή της αύξησης της θερμοκρασίας, σημάδι της υπερφόρτισης. Υπερβολική φόρτιση, έστω και για ένα λεπτό επιπλέον, θα καταστρέψει τις μπαταρίες και πιθανόν να τις κάνει να σκάσουν. Ελεγχε στα τελευταία λεπτά της φόρτισης τη θερμοκρασία τους και με το χέρι. Αν αισθανθείς ότι η θερμοκρασία αυξήθηκε, σταμάτα αμέσως την φόρτιση.
  • Πριν αρχίσεις νέα φόρτιση οι μπαταρίες πρέπει να είναι ξεφόρτιστες και κρύες.

Στην ενότητα: ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ θα βρείς περισσότερες λεπτομέρειες για αυτό το θέμα.

Σύνδεση ταχυφορτιστή με την μπαταρία αυτοκινήτου

Επειδή κατά κανόνα οι ταχυφορτιστές δεν έχουν γενικό διακόπτη ON-OFF την στιγμή που τους συνδέεις στην μπαταρία τροφοδοσίας (συνήθως του αυτοκινήτου) με την επαφή του δεύτερου ακροδέκτη στον πόλο της μπαταρίας θα δημιουργηθεί σπινθήρας.
Αυτός ο σπινθήρας μπορεί να κάνει τα εκλυόμενα εύφλεκτα αέρια (υδρογόνο και οξυγόνο) από μία πρόσφατα φορτισμένη μπαταρία (όπως κατά την διαδρομή προς τον χώρο πτήσεων), να εκραγούν. Τα περισσότερα αυτοκίνητα έχουν τον αρνητικό πόλο της μπαταρίας τους συνδεδεμένο με το σασί του αυτοκινήτου. Γι' αυτό αφού συνδέσεις τον κόκκινο ακροδέκτη επάνω στον θετικό πόλο της μπαταρίας, μετά σύνδεσε τον δεύτερο (μαύρο) ακροδέκτη στο σασί του αυτοκινήτου (αρνητικό πόλο) όσο πιό μακρυά από την μπαταρία είναι εφικτό.

Μοντέλα Ταχύτητας (Pylon Racing)

Η κατηγορία αυτή προϋποθέτει άριστο εξοπλισμό, πολλές γνώσεις και υψηλή ικανότητα χειρισμού.

Οι πιό επικίνδυνες περιοχές της διαδρομής Pylon Racing είναι οι έξοδοι από τους πυλώνες 1 & 3.
Αν οι κριτές κάθονται στους πυλώνες πρέπει να προστατεύονται με μεταλλικό πλέγμα.

  • Οι συχνότερες αιτίες πτώσης των Pylon Racing είναι ο λανθασμένος χειρισμός, η αστοχία της ένωσης του φτερού, η απόσπαση των πηδαλίων λόγω συντονισμού και η αστοχία των ηλεκτρονικών από τους κραδασμούς του κινητήρα.
  • Οι πιο επικίνδυνες περιοχές του στίβου είναι οι έξοδοι από τους πυλώνες 1 και 3 γι' αυτό πρέπει να τηρούνται επακριβώς τα όρια των αποστάσεων ασφάλειας ακόμα και στην προπόνηση. Απαγορεύεται να βρίσκονται μέσα στην πίστα άτομα (αθλητές, βοηθοί κ.λ.π.) που δε συμμετέχουν άμεσα και ενεργά στο συγκεκριμένο γύρο του αγώνα ή της προπόνησης.
  • Οι χειριστές και οι βοηθοί τους πρέπει να φοράνε κράνος, ενώ οι κριτές της πίστας πρέπει να προστατεύονται από μεταλλικά πλέγματα.
  • Επιτρέπονται μόνο οι τύποι/μάρκες των ελίκων που είναι αποδεδειγμένα ανθεκτικές γι' αυτή την χρήση.

Μοντέλα Γίγαντες (Giant Scale)

Πόσο μεγάλο μπορεί να γίνει ένα μοντέλο;

Οταν πριν χρόνια οι αερομοντελιστές στράφηκαν μαζικά στα μεγάλα μοντέλα, επέλεξαν διαστάσεις που να ταιριάζουν στους διαθέσιμους "μεγάλους" κινητήρες της εποχής. Οι περισσότεροι εξυπηρετήθηκαν με την κλίμακα 1:4, γι' αυτό και η πρώτη γενική ονομασία της νέας κατηγορίας ήταν Quarter Scale. Μετά στράφηκαν στην κλίμακα 1:3 ακόμα και στην 1:2. Αλλά και σε κλίμακα 1:5 ή 1:6 παρουσιάζονται μεγάλα μοντέλα αν τα αεροσκάφη που επελέγησαν είχαν μεγάλες διαστάσεις. Γι αυτό και η σωστότερη ονομασία τους πλέον είναι Large Scale ή Giant Scale. (Είναι αυτονόητο ότι η κλίμακα δεν είναι απαραίτητα ακέραιος αριθμός, ούτε και τα μοντέλα απαραίτητα scale).

Τα κράτη με ανεπτυγμένο αερομοντελισμό αναθεώρησαν ήδη τις προδιαγραφές με τα ανώτατα επιτρεπτά μεγέθη των αερομοντέλων (κινητήρας, βάρος, φόρτιση φτερών), αλλά αυτές δεν είναι παντού ίδιες. Σήμερα υπάρχουν προδιαγραφές της FAI για τα μεγάλα μοντέλα αλλά τα όρια είναι πολύ μεγάλα για να γίνουν αποδεκτά χωρίς περαιτέρω προδιαγραφές. Εσύ να ακολουθείς τις προδιαγραφές της ΕΛ.Α.Ο.

Υπάρχει αυξημένος κίνδυνος από ένα "giant scale";

Ενα μοντέλο 15 κιλών που ο κινητήρας του γυρίζει μια έλικα 60 εκατοστών, δεν είναι το ενδεδειγμένο Χριστουγεννιάτικο δώρο. Το μεγάλο μοντέλο δεν απευθύνεται στον οποιονδήποτε, όπως άλλωστε και άλλοι τύποι μοντέλων που εμπλουτίζουν το άθλημά μας. Το Giant Scale απαιτεί μια καινούργια γνωριμία. Ο αερομοντελιστής πρέπει να ξανακαθήσει στο θρανίο να εκαιδευτεί καλύτερα στο χειρισμό των αεροσκαφών, να διατρίψει στην αντοχή υλικών και να αποκτήσει μεγαλύτερη πείρα στις κατασκευές.

Μια ακόμα απαίτηση είναι το μέγεθος του χώρου πτήσεων. Τα μοντέλα αυτά χρειάζονται μεγαλύτερη ακτίνα στροφής, μεγαλύτερο σκέλος τελικής προσέγγισης και μεγαλύτερο διάδρομο απο-προσγειώσεων, άρα και μεγαλύτερα όρια ασφάλειας. Πρέπει να συνειδητοποιήσεις τα παραπάνω πολύ πριν φουλάρεις τον κινητήρα στο διάδρομο για την πρώτη απογείωση.

Ποια σημεία πρέπει να προσέξεις;

Οσο μεγαλώνουν οι διαστάσεις του μοντέλου πρέπει να επιλέγεις όλο και πιο ανθεκτικά υλικά. Δεν είναι μόνο το ξύλο ή το υαλοΰφασμα με την epoxy που εξασφαλίζουν αντοχή. Ατυχώς ακόμα βλέπουμε μικρούς μεντεσέδες και ανεπαρκείς αρθρώσεις πηδαλίων, ντήζες ασθενικές και μπόσικες, βίδες εκτός προδιαγραφών και ακρόντηζα που δεν θα άντεχαν ούτε σε ανεμόπτερο. Σκέφθηκες ποτέ ότι οι άλλοτε διακο σμητικές αντιρίδες τώρα συμβάλλουν ζωτικά στην αντοχή των φτερών και του ουραίου;

Εκτός από τα ακατάλληλα υλικά πρέπει να σε προβληματίσουν και οι κατασκευαστικές ατέλειες όπως ενώσεις με κακή εφαρμογή, ελλιπείς κολλήσεις, στραβοτοποθετημένα ή σκευρωμένα φτερά, μηχανές τέρατα που κραδάζουν πάνω σε πατερίτσες και συστήματα προσγείωσης που δεν καλύπτουν ούτε τον ορισμό τους. Τα φορτία που ασκούνται στα πηδάλια είναι πολύ μεγαλύτερα απ' ό,τι η πρώτη εκτίμηση του χομπίστα. Για τα κύρια πηδάλια απαιτούνται τα δυνατά servo της νέας γενιάς που σχεδιάστηκαν ειδικά για Giant Scale.

Μια ακόμα λύση είναι τα διπλά παράλληλα ελεγχόμενα servo για κάθε πηδάλιο ή ελεγχόμενα από δύο συστήματα τ/κ με διαφορετικές συχνότητες και από δύο χειριστές. Μεγάλα servo καταναλώνουν μεγάλη ισχύ, και θέλουν χοντρύτερα καλώδια. Ασφαλέστερες είναι οι χωρητικότητες με τουλάχιστον 1800 mAh που επίσης πρέπει να έχουν χοντρύτερα καλώδια.

Ποιός είναι λοιπόν ο σωστός δρόμος;

Μπορείς να κάνεις αυτό που σε ευχαριστεί, εφ' όσον καλύπτεις τις απαραίτητες προϋποθέσεις, η κυριώτερη από τις οποίες είναι η ΑΣΦΑΛΕΙΑ των ΠΤΗΣΕΩΝ. Αν κι εσύ θέλεις να ασχοληθείς με την κατηγορία των γιγαντιαίων μοντέλων και δεν έχεις την απαιτούμενη πείρα, συμβουλέψου ένα συνάδελφο που γνωρίζει το θέμα και παράλληλα διάβασε όσα περισσότερα άρθρα για Giant Scale μπορείς να βρείς σε ξένα περιοδικά ή ειδικά βιβλία.

Μη προσπαθήσεις να πετάξεις μόνος σου ένα μοντέλο αν δεν έχεις την ικανότητα ή αν αυτό δεν καλύπτει τις ισχύουσες προδιαγραφές.

Ελικόπτερα

Επειδή το ελικόπτερο έχει μεγαλύτερο βαθμό περιπλοκότητας και περισσότερα κινούμενα μέρη, είναι αναμενόμενο να έχει και περισσότερες πιθανότητες μηχανικής αστοχίας απ' ό,τι ένα αερομοντέλο σταθερών πτερύγων. Πολλές από τις συμβουλές που ισχύουν για τα μοντέλα των αεροπλάνων βρίσκουν εφαρμογή και στα μοντέλα των ελικοπτέρων. Υπάρχουν φυσικά και περιπτώσεις που αφορούν μόνο στα ελικόπτερα και τις οποίες αναπτύσσουμε αμέσως.

Η αιώρηση

Είδατε ποτέ ένα μοντέλο ελικοπτέρου να πετάει ανάποδα και να κουρεύει το γρασίδι; Η τεχνολογία έχει κάνει πράγματι θαύματα. Αλλά είτε πετάει ορθόδοξα, είτε ανάποδα, ο ρότορας του ελικόπτερου και το στροφείο της ουράς είναι το ίδιο επικίνδυνα με την κλασσική έλικα των αερομοντέλων, που παρομοιάσαμε με "δισκοπρίονο".

Οταν το ελικόπτερο αρχίσει να πλαγιολισθαίνει, ταξιδεύει αρκετή απόσταση προτού ο χειριστής επανακτήσει τον έλεγχό του. Ακόμα κι αν φωνάζει για να ειδοποιήσει τους άλλους δεν θα πετύχει τίποτε μέσα στον κοντινό θόρυβο του κινητήρα. Αντιλαμβάνεστε πόσο χρόνο θέλει το ελικόπτερο να φτάσει έως τους παρευρισκόμενους; Και σε ποιο ύψος θα τους χτυπήσει; Η μήπως ξέρουν οι άσχετοι θεατές τι κίνδυνος τους πλησιάζει για να τον αποφύγουν; Ο κίνδυνος δεν απειλεί μόνο τους θεατές. Απειλεί και τους ανύποπτους συνάδελφους που ασχολούνται εκεί δίπλα, με το δικό τους ελικόπτερο. Απειλεί και εσένα, τον χειριστή του.

  • Πέτα μακριά από οποιονδήποτε, ιδίως από εσένα τον ίδιο.
  • Μην κάνεις αιώρηση μέσα στα pits. Μην απογειώνεσαι από τα pits. Μη προσπαθείς να φέρεις πετώντας το ελικόπτερο στα pits.
  • Μη κάνεις αιώρηση στον χώρο απο-προσγειώσεως των αεροπλάνων και μην πετάς επάνω από τους χειριστές τους. Ο συνεχής θόρυβος δεν τους επιτρέπει να ακούσουν το δικό τους κινητήρα και επιπλέον τους αναγκάζει να αποσπάσουν την προσοχή τους από το αεροπλάνο τους για να διαπιστώσουν πού βρίσκεται - ή από πού τους έρχεται - το ελικόπτερο.
  • Οταν ξεκινάς τον κινητήρα κράτα με το χέρι το ρότορα και μετάφερε το ελικόπτερο από την κεφαλή σε ασφαλές μέρος πριν επιταχύνεις. Μη βάζεις τον "βοηθό" σου να πιάσει το ελικόπτερο από τα σκι ενώ κάνεις αιώρηση πάνω από το κεφάλι του. Αν θέλεις να δοκιμάσεις το φουλάρισμα του κινητήρα στερέωσέ το σε μία υπερυψωμένη σταθερή βάση.

Το σκάφος και ο κινητήρας

  • Ισορρόπησε τα φύλλα του ρότορα ΣΤΑΤΙΚΑ και ΔΥΝΑΜΙΚΑ. Ο ξύλινοι ρότορες (και ο ρότορας της ουράς), πρέπει να ενισχυθούν στην βάση τους, στο σημείο αρθρώσεως, με σκληρό ξύλο ή υαλοΰφασμα και έποξυ ή άλλο εφάμιλλο τρόπο.
  • Κάνε την εγκατάσταση του συστήματος τ/κ όπως σε ένα μοντέλο σταθερών πτερύγων. Τύλιξε τον δέκτη και την μπαταρία σε σφουγγάρι, στερέωσε το γυροσκόπιο σε αντικραδασμική βάση. Εξ' αιτίας της κατανάλωσης του γυροσκόπιου, οι μπαταρίες του δέκτη πρέπει να είναι μεγάλης χωρητικότητας, τουλάχιστον 1800 mAh.
  • Μη λειτουργήσεις τον κινητήρα αν έχεις αφαιρέσει τα φύλλα του ρότορα. Επίσης μην τον λειτουργήσεις έξω από το ελικόπτερο, σε βάση, μόνο με το συμπλέκτη. Βίδωσε μία κανονική έλικα.
Απαγορεύεται να πετάξει ένα ελικόπτερο :
  • αν έχει χτυπημένους ή αζύγιστους ρότορες.
  • αν οι ρότορες είναι από μέταλλο, ή έχουν μυτερό χείλος προσβολής.
  • αν το σύστημα τηλεκατεύθυνσης δεν εχει ελεγθεί κάτω από κραδασμούς.
  • σε επίδειξη, μπροστά σε θεατές, αν δεν έχει δοκιμαστεί προηγουμένως.
  • μέσα σε κλειστό χώρο (σπίτι ή αυλή).
Γιατί μερικοί προσπαθούν να πλησιάσουν το αιωρούμενο "δισκοπρίονο" ένα-δύο μέτρα από το πρόσωπό τους;

  • Υπερεμπιστοσύνη;
  • Αγνοια;
  • Αδιαφορία;
  • Ελλειψη νοημοσύνης;
  • 'Η.... όλα αυτά μαζί;
[ Εισαγωγή ] - [ Στο εργαστήριο ] - [ Οι κίνδυνοι στο έδαφος ]
[ Η επικίνδυνη πτήση ] - [ Διαδικασίες ελέγχων ]
[ Ο επόπτης των πτήσεων ] - [ Επίλογος ] - [ Συναφή κεφάλαια ]


 

Πρώτη σελίδα/Home Περιεχόμενα