![]() Ο πρώτος Τηλέμαχος με OS 15 R/C |
Ο "ΤΗΛΕΜΑΧΟΣ"Ενα εκπαιδευτικό τ/κ αερομοντέλο[ Οδηγίες Συναρμολόγησης ] |
Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΤΗΛΕΜΑΧΟΥΗ ιδέα για ένα νέο σχέδιο απλού εκπαιδευτικού τηλεκατευθυνόμενου μοντέλου, γεννήθηκε το 1970, καθώς βλέπαμε να πληθαίνει ο αριθμός των αερομοντελιστών που τα "παράταγαν", αφήνοντας πίσω τους σωρούς από σπασμένη μπάλσα.Ψάξαμε πολύ για να βρούμε την αιτία των περισσότερων αποτυχιών για να σχεδιάσουμε το νέο μοντέλο έτσι που να την καταπολεμήσουμε ριζικά και να καλύψουμε το μεγάλο κενό που υπήρχε στην χώρα μας. Μοντέλα εκπαιδευτικά υπήρχαν πολλά και δοκιμασμένα. Τι παραπάνω έπρεπε να έχει το δικό μας σχέδιο;
![]() ![]()
Ο Τηλέμαχος #2 με πειραματικό φτερό στον Σχοινιά Ο Eλληνας αερομοντελιστής είναι επιδεκτικός στην εκπαίδευση και ίσως εξυπνότερος από τους ξένους, δεν ανέχεται όμως τον εκπαιδευτικό ζυγό για πολύ καιρό. Παράλληλα ο εκπαιδευτής του είναι συνήθως ένας άλλος αερομοντελιστής που δεν μπορεί να καλύψει μια τέτοια μακρόχρονη αποστολή κι ο δεσμός με τον μαθητή του σπάει νωρίς. Ας μην ξεχάσουμε ακόμα ότι λόγω γεωγραφικών αποστάσεων ίσως να μην υπάρχουν οι προϋποθέσεις για μια τέτοια εκπαίδευση. Καταλήξαμε λοιπόν ότι, το εκπαιδευτικό μοντέλο έπρεπε να απαιτεί τη μικρότερη δυνατή συμμετοχή ενός εκπαιδευτή. Το προσχέδιο μπήκε μπροστά το 1974 και τον ίδιο χρόνο συναρμολογήθηκε το πρώτο σκάφος για να επαληθευτούν τα χαρακτηριστικά του στη πράξη. Το συγκεκριμένο πρωτότυπο εκπαίδευσε πολλούς φίλους αερομοντελιστές. Παράλληλα, χρησίμευε στον εθισμό αμέτρητων επισκεπτών στα αεροδρόμια της Πάχης και του Σχοινιά και τέλος επιστρατεύτηκε και εκπλήρωσε επάξια την αποστολή του στην Α΄ Σχολή Εκπαίδευσης Στελεχών Αερομοντελισμού το 1977. Μετά από αυτό, ο πρώτος Τηλέμαχος κρίθηκε  διατηρητέος  και σήμερα βρίσκεται στο εργαστήριο του σχεδιαστή του, ικανός να ξανανοίξει τα φτερά του αν του ζητηθεί. Ανάδοχος του Τηλέμαχου δεν είναι άλλος από τον πρωτοπόρο αερομοντελιστή Παντελή Καλογεράκο, που σκέφτηκε ότι το όνομα αυτό θυμίζει ταυτόχρονα τα τηλε-κατευθυνόμενα μοντέλα και τη μάχη που σε βοηθάει να κερδίσεις απέναντι στις γνωστές δυσκολίες.
Η ΣΧΕΔΙΑΣΗΑεροδυναμικά στοιχείαΔιαλέξαμε αεροτομή τύπου Clarck Z με καλό συντελεστή άντωσης, καλό λόγο ολίσθησης και ομαλή αντίδραση στην απώλεια στήριξης. Με την ελαφριά κατασκευή και τη μεγάλη επιφάνεια των φτερών (μικρό φορτίο φτερού) πετύχαμε μικρή ταχύτητα ολίσθησης και μικρό βαθμό καθόδου.Φροντίσαμε για την τόσο απαραίτητη ευστάθεια και στους τρεις άξονες, βάζοντας 14 μοίρες δίεδρο, washout στα ακροπτερύγια, μεγάλο μοχλό στην ουρά και κοντή μύτη, θετική γωνία πρόσπτωσης στη βάση του φτερού και προχωρημένο Κέντρο Βάρους στην περιοχή 25% - 28%. Κατασκευαστικά και λειτουργικά πλεονεκτήματα![]() Το είδος της κατασκευής αυτής εξασφαλίζει αντοχή στη συνήθη κακομεταχείριση και επιτρέπει εύκολες επιδιορθώσεις. Ο μέσος χρόνος ζωής των Τηλέμαχων είναι σαφώς μεγαλύτερος άλλων εκπαιδευτικών. Ολα τα σημεία που καταπονούνται έχουν ήδη ενισχυθεί και κάθε επιπλέον προσθήκη ξυλείας ή κόλλας, θα προσθέσει περιττό βάρος. Ολο και περισσότεροι αερομοντελιστές συνειδητοποιούν ότι το βαρύτερο μοντέλο όχι μόνο δεν πετάει καλά αλλά χτυπάει και πιο δυνατά στο έδαφος. Αλλωστε κανένα μοντέλο δεν σχεδιάζεται να αντέξει σε μια κατακόρυφη πτώση. Προσέξαμε ιδιαίτερα 3 σημεία, τα σκέλη προσγείωσης, τη βάση του κινητήρα και τη θέση της δεξαμενής. Οπως θα διαπιστώσεις κοιτάζοντας το σχέδιο, η δεξαμενή είναι εκτεθειμένη. Ετσι αποκλείεται η υπερχείλιση μέσα στην άτρακτο (σύνηθες φαινόμενο), βλέπεις αμέσως τη στάθμη του καύσιμου και μπορείς να την αφαιρέσεις για να καθαρίσεις το σκάφος.
Ενα άλλο χαρακτηριστικό, που γίνεται αμέσως αντιληπτό, είναι ότι ο Τηλέμαχος έχει κλασικό
σκέλος προσγείωσης που
στερεώνεται στην άτρακτο με γερά λάστιχα για να υποχωρεί χωρίς να σπάει το σημείο
στήριξής του. Επικρατεί η εντύπωση
ότι η απουσία του ριναίου δυσκολεύει την απογείωση. Αυτό όχι μόνο δεν είναι σωστό,
αλλά πολλές φορές συμβαίνει το
αντίθετο. Επιπλέον, δεν είναι λίγα τα εκπαιδευτικά μοντέλα που τερματίζουν την
δραστηριότητα της μέρας - ή της
ζωής τους- μετά από μια ζεστή προσγείωση, όπου ο ριναίος γίνεται η αιτία
να σπάσει όλη η μύτη της ατράκτου.
Ο Τηλέμαχος έχει σχεδιαστεί να πετάει με τα φτερά του κι όχι να κρέμεται από ένα κινητήρα
που έχει στραφεί στον ουρανό.
Εχει σχεδιαστεί να πετάει αργά και κάθε προσπάθεια για το αντίθετο θα δυσκολέψει την
εκπαίδευσή σου. Ετσι, μετά την
απογείωση και την αρχική άνοδο με πλήρη ισχύ, θα ελαττώνεις τις στροφές και θα πετάς
άνετα στο επιθυμητό ύψος.
Κινώντας το πηδάλιο διεύθυνσης σε λογικά πλαίσια, δεν υπερστρέφει, ούτε ρίχνει τη
μύτη, όπως άλλα μοντέλα που κάθε
απόπειρα στροφής εξελίσσεται σε θρίλερ.
Προφανώς, ο Τηλέμαχος δεν είναι το μοναδικό καλό μοντέλο για αρχική εκπαίδευση.
Αλλωστε, από το 1974 έως σήμερα όλα έχουν
εξελιχθεί. Συνδυάζει όμως όλα εκείνα τα απαραίτητα χαρακτηριστικά που βοηθούν τον
απομονωμένο και ευάλωτο αερομοντελιστή
να ξεπεράσει τα κλασσικά προβλήματα και να μάθει το χειρισμό των τηλεκατευθυνόμενων
χωρίς αποτυχίες.
Αν κι εσύ θέλεις να ασχοληθείς με τα τηλεκατευθυνόμενα αερομοντέλα, γιατί να μην
ακολουθήσεις ένα εγγυημένο δρόμο;
Υλοποιώντας το σχέδιο του Τηλέμαχου θα γευτείς μόνο επιτυχίες. |
 
![]() |
![]() |