Ο πρώτος Τηλέμαχος με OS 15 R/C


Ο "ΤΗΛΕΜΑΧΟΣ"

Οδηγίες συναρμολόγησης


[ Ιστορία - Σχεδίαση ]

Δες το σχέδιο του Τηλέμαχου σε μεγαλύτερο μέγεθος [ ΑΤΡΑΚΤΟΣ & ΟΥΡΑ ]   [ ΦΤΕΡΟ ]

Και τώρα που μελέτησες το σχέδιο του Τηλέμαχου, ήρθε η ώρα να αρχίσεις την συναρμολόγησή του. Κάνε μια βόλτα στο Hobby shop και διάλεξε ελαφρυά μπάλσα για όλες τις θέσεις εκτός από τις δοκούς του φτερού (πήχεις 5Χ5) που η ξυλεία μπάλσα πρέπει να είναι ημίσκληρη - σκληρή. Συμφέρει να έχεις από την αρχή τα servo, τη δεξαμενή, τα σκέλη προσγείωσης και τις ντήζες, για να εξασφαλίσεις την καλή εφαρμογή στις θέσεις τους στην πορεία της κατασκευής.

Κόλλα κατάλληλη για την συναρμολόγηση των κομματιών είναι η κυανοακρυλική, ή κόλλα σελουλόζης και ή άσπρη κόλλα, ενώ για ορισμένες χρήσεις απαραίτητη είναι η εποξική. Τέλος, μη τσιγγουνευτείς το καλό πλασστικό επενδυτικό φιλμ. Τα φθηνά υποκαταστήματα μπορούν να γίνουν η αιτία να μειωθεί πολύ και ίσως απότομα η ζωή του μοντέλου σου.

1977 - Οι συμμετέχοντες στην πρώτη σχολή "Εκπαίδευσης Στελεχών Αερομοντελισμού" έφτιαξαν τρείς "Τηλέμαχους".

Μερικές συμβουλές

  • Πρόβλεψε από την αρχή την καλύτερη θέση των servo ανάλογα με τον τύπο και το μέγεθός τους. Ξανασχεδίασε την βάση των servo και την θέση των ντηζών αν χρειάζεται.
  • Ελεγξε από την αρχή ότι η δεξαμενή του καύσιμου που έχεις χωράει στην θέση της. Αν είναι ανάγκη, ξανασχεδίασε τον νομέα Ν-1 λίγο πιο μπροστά.
  • Ελεγξε από την αρχή ότι η μπαταρία του δέκτη χωράει να περάσει από το άνοιγμα του νομέα Ν-2. Διεύρυνέ το αν χρειάζεται.
  • Αν το φύλλο μπάλσα που έχει για τα πτερύγια της ουράς και τα πηδάλια είναι βαρύ, πρέπει να το ελαφρύνεις με πολλές τρύπες διαμέτρου 15-20χιλ. Αφησε ατρύπητη την περιοχή στήριξης στη μέση.
  • Αν οι πήχεις για τις δοκούς του φτερού είναι μαλακοί ή αμφιβάλλεις για την αντοχή τους, αγόρασε νέους πιο ανθεκτικούς, ή αύξησε την διατομή σε 6Χ6.
  • Μην αμελήσεις να αδιαβροχοποιήσεις το χώρο της δεξαμενής, την βάση του κινητήρα και το χώρο κάτω από αυτόν με πολυεστερική ή εποξική ρητίνη. Ανοιξε μια τρύπα στον πάτο μπροστά από τον Ν-1 να φεύγουν τα λάδια που συγκεντρώνονται εκεί.
  • Οι καλές απογειώσεις εξαρτώνται από την θέση των τροχών. Οι άξονές τους πρέπει να βρίσκονται στην ευθεία κάτω από το χείλος προσβολής του φτερού ή λίγο πιο πίσω (έως 7 χιλ). Ποτέ πιο μπροστά.
  • Για τα πλαϊνά της ατράκτου χρειάζεται φύλλο πλάτους 135 χιλ που είναι δυσεύρετο και ακριβό. Πάρε ένα φύλλο των 100 χιλ και κόλλα ένα μικρό κομμάτι φύλλου (από το μέρος που περισεύει) στο επάνω μέρος του πλαϊνού για να σχηματίσεις "τοπικά" το πλάτος που χρειάζεται.
  • Μην ακούσεις τους ειδήμονες αν σου πουν να φτιάξεις το φτερό με πηδάλια κλίσεως (ailerons), ή να προσθέσεις ριναίο τροχό, ή να βάλεις μεγαλύτερο κινητήρα από τον ενδεδειγμένο.

Η άτρακτος

Οταν σχεδιάστηκε ο Τηλέμαχος, δεν υπήρχε μπάλσα σε πάχος 2,5 χιλιοστών, γι' αυτό και τα σχέδια δείχνουν πάχη 3 χιλιοστών. Σήμερα που υπάρχει διαθέσιμη τέτοια μπάλσα στην αγορά, όλα τα πάχη των 3 χιλ θα αντικατασταθούν με πάχος 2,5 χιλ.

  • Κόψε όλους τους νομείς Ν-2 εώς Ν-7 από μπάλσα 2,5 χιλ και τον Ν-1 από κόντρα πλακέ 3-4 χιλ. Τράβα μια μολυβιά στον κατακόρυφο άξονα συμμετρίας τους.
  • Κόψε δυο όμοια πλαινά της ατράκτου από φύλλο μπάλσα 2,5 χιλ. πρόσεξε να μην αλλάξουν οι γωνίες που σχηματίζουν η βάση του φτερού, το ουραίο και η βάση του κινητήρα, όπως δείχνει η πλάγια όψη του σχεδίου.
  • Κόλλα στα πλαϊνά τις ενισχύσεις (μπάλσα 2,5 χιλ) προσέχοντας να φτιάξεις ένα αριστερό και ένα δεξί πλαϊνό.
  • Ετοίμασε τον πάτο της ατράκτου, από φύλλο μπάλσα 2,5 χιλ. Το κομμάτι αυτό αρχίζει 7-8 χιλιοστά μπροστά από τον νομέα Ν-2 και φτάνει έως την ουρά. Τράβα μια γραμμή στον άξονα συμμετρίας του και σημείωσε τις θέσεις του κάθε νομέα.
  • Προστάτεψε τον πάγκο με ένα φύλλο νάϋλον και καρφίτσωσε πάνω του τον πάτο της ατράκτου. Κόλλα τους νομείς Ν-2 έως Ν-7 στις θέσεις τους, προσέχοντας να συμπίπτουν οι άξονες τους με τον άξονα της ατράκτου. Εξασφάλισε την καθετότητα με ένα ορθογώνιο τρίγωνο.
  • Κόλλα τα δύο έτοιμα πλαϊνά στους νομείς και στον πάτο. Ενωσε τις πίσω άκρες των πλαϊνών με μανταλάκια παρεμβάλλοντας μεταξύ τους λίγη μπάλσα (δες το σχέδιο). Αν έχεις χρησιμοποιήσει αργή κόλλα άσε όλη την κατασκευή καρφιτσωμένη στον πάγκο έως ότου στεγνώσει.
  • Κόλλα την βάση της δεξαμενής, τις δύο δοκούς από σκληρό ξύλο, τον νομέα Ν-1 και συμπλήρωσε τον χώρο πάνω και κάτω από τις δοκούς με μπάλσα 10 χιλ.
  • Κόλλα τις δύο καμπύλες ενισχύσεις στο εσωτερικό των πλαϊνών της μύτης και κάλυψε το κάτω καμπύλο μέρος της μύτης με εύκαμπτη μπάλσα 2,5 χιλ (τα νερά κάθετα). Πρόσεξε ότι στον χώρο της μπαταρίας μπαίνει διπλός πάτος.
  • Συνέχισε με το μπλοκ 25Χ25, τις ενισχύσεις στο πάνω μέρος των νομέων Ν-3, Ν-4, τις ενισχύσεις στα πλαϊνά που πατάει το φτερό, τις τριγωνικές ενισχύσεις για την καβίλια του Χ.Ε και το σκληρό ξύλο στην ουρά για να βιδωθεί ο ουραίος τροχός.
  • Η βάση του συστήματος προσγείωσης αποτελείται από ένα φαρδύ κόντρα πλακέ και δυο λουρίδες οδηγούς από το ίδιο υλικό, μπρος και πίσω. Φτιάξε το σύμφωνα με τις διαστάσεις του συστήματος προσγείωσης που έχεις. Κόλλα το στην άτρακτο. Το σύστημα προσγείωσης θα στερεωθεί με λάστιχα στο τέλος.
  • Πέρνα τις καβίλες σφιχτά στην άτρακτο (μην τις κολλήσεις). Πέρνα τα εξωτερικά σωληνάκια των εύκαμπτων ντηζών και κάλυψε το επάνω μέρος της ατράκτου, πίσω από τον Ν-4, με μπάλσα 2,5 χιλ (τα νερά κάθετα).

  • Κόψε την βάση του κινητήρα από ΚΠ 3-4 χιλ, σύμφωνα με τις διαστάσεις του διαθέσιμου κινητήρα. Θα την στερεώσεις στις σκληρές δοκούς με 4 λαμαρινόβιδες, αφού πρώτα βιδώσεις σ' αυτή τον κινητήρα. Μη κολλήσεις την βάση στις δοκούς.

Το οριζόντιο και το κάθετο πτερύγιο

  • Για το οριζόντιο πτερύγιο θα ετοιμάσεις ένα φαρδύ κομμάτι, κολλώντας παράλληλα δυο φύλλα μπάλσα πάχους 5 χιλ. Κόλλα τα ακροπτερύγια με τα νερά κάθετα για να μη σκευρώσει. Πέρνα το πτερύγιο στην σχισμή της ατράκτου, και κόλλα το μόνο όταν βεβαιωθείς ότι κάθεται αλφαδιασμένο, συμμετρικά στην άτρακτο και το φτερό.
  • Το κάθετο πτερύγιο θα το φτιάξεις με τον ίδιο τρόπο. Πέρνα το μέσα από την σχισμή που θα ανοίξεις στο επάνω μέρος της ατράκτου, να πατήσει στο οριζόντιο πτερύγιο. Κόλλα το όταν εξασφαλίσεις ότι είναι παράλληλο με τον διαμήκη άξονα και κάθετο ως προς το οριζόντιο πτερύγιο.

  • Κόψε τα πηδάλια από μπάλσα 5 χιλ. Ενωσε τα δυο πηδάλια ανόδου - καθόδου με ατσαλόσυρμα και εποξική ή κυανοακρυλική κόλλα. Προσοχή να κολληθούν στο ίδιο επίπεδο. Μη βάλεις ακόμα τους μεντεσέδες. Συμφέρει πρώτα να επικαλύψεις τα ξύλα με το πλαστικό επενδυτικό υλικό.

Το φτερό

Παρατήρησε ότι οι δοκοί στο κέντρο είναι διπλές, και ότι οι ενισχύσεις αυτές είναι ασύμμετρες (η κάτω μακρύτερη).
  • Κόψε όλα τα πλευρίδια στη γραμμή του Π-5 και φτιάξε τα Π-4, Π-3, Π-2 και Π-1 μεταποιώντας αντίστοιχα Π-5.
  • Καρφίτσωσε τις κάτω δοκούς, το σύνθετο χείλος προσβολής και το χείλος εκφυγής πάνω στο προστατευόμενο σχέδιο (αριστερή έδρα). Κόλλα τα πλευρίδια (πλην του Π-1).
  • Κόλλα την επάνω δοκό, τις ενισχύσεις της διέδρου Δ-1, Δ-2, Δ-3, τα ακροπτερύγια και τις κάθετες ενισχύσεις μεταξύ των πλευριδίων. Ασε την επικάλυψη (μπάλσα 1,5 χιλ) του κεντρικού τμήματος για αργότερα.
  • Σχεδίασε πρόχειρα σε ένα χαρτί την δεξιά έδρα και συναρμολόγησε την με τον ίδιο τρόπο.
  • Λιμάρισε τα σημεία επαφής δοκών και χειλέων των δυο εδρών για καλή εφαρμογή στην γωνία που ορίζουν οι ενισχύσεις από κόντρα πλακέ.
  • Ενωσε το δεξί και το αριστερό φτερό να σχηματίσουν δίεδρο, φροντίζοντας να κολλήσουν καλά οι ενισχύσεις Δ-1, Δ-2, Δ-3 στους αντίστοιχους πήχεις.
  • Πρόσθεσε τα δύο κεντρικά πλευρίδια Π-1 συμμετρικά στην δίεδρο.
  • Πρόσθεσε τις κεντρικές επικαλύψεις (φύλλο 1,5 χιλ), στοχεύοντας σε μια καλή μεταξύ τους ένωση κατά μήκος των πλευριδίων Π-1.
  • Κόλλα το προστατευτικό πανάκι και κόντρα πλακέ στο χείλος εκφυγής, όπου θα πατήσουν τα συνδετικά λάστιχα.
  • Προαιρετικά, συμπλήρωσε σε κάθε πλευρίδιο το κομμάτι που λείπει πάνω από την δοκό.
  • Μορφοποίησε με το ροκανάκι και την γυαλοχαρτίστρα το χείλος προσβολής όπως δείχνει το σχέδιο.

Το φινίρισμα

  • Γυαλοχάρτισε τον ξύλινο σκελετό, να σπάσουν οι απότομες γωνίες, και να στρογγυλέψουν τα χείλη των πτερυγίων.
  • Το ενδεδειγμένο πλέον υλικό είναι το πλαστικό φιλμ. Οδηγίες επικάλυψης με πλαστικό φιλμ θα βρείς στο κεφάλαιο "Επικάλυψη με πλαστικό φιλμ"
  • Οταν επικαλύπτεις τα φτερά, φρόντισε να δώσεις σε κάθε ακροπτερύγιο 3-5 χιλ αρνητική συστροφή (washout). Washout είναι η προοδευτική ελάττωση της γωνίας πρόσπτωσης από την ρίζα στα ακροπτερύγια. Κάθε έδρα δηλαδή του φτερού του Τηλέμαχου, πρέπει να μείνει στρεβλωμένη έτσι ώστε όταν ακουμπάει σε ένα επίπεδο, το χείλος εκφυγής της ακραίας αεροτομής να βρίσκεται 3-5 χιλιοστά ψηλότερα από το χείλος προσβολής της. Εξασφάλισε ότι το washout θα είναι το ίδιο στην αριστερή και δεξιά έδρα. Ζέστανε την έδρα και στρίψε την όσο το πλαστικό φιλμ είναι ακόμα ζεστό, να έρθει και να μείνει στην γωνία που θέλεις. Επανάλαβε την διαδικασία αυτή όσες φορές χρειάζεται ακόμα και μετά από καιρό αν μεταβληθεί η συστροφή.

Η άρθρωση των πηδαλίων

Στον Τηλέμαχο θα βάλεις 4 μεντεσέδες στα πηδάλια ανόδου-καθόδου (δύο αριστερά και δύο δεξιά) και 3 μεντεσέδες στο πηδάλιο διεύθυνσης. Οι θέσεις των μεντεσέδων σημειώνονται στο σχέδιο.

Προσοχή : στον Τηλέμαχο πρέπει να αρθρώσεις το πηδάλιο ανόδου-καθόδου πριν το πηδάλιο διεύθυνσης.

Η άρθρωση με πλαστικούς και λεπτούς μεντεσέδες αναπτύσσεται στο ομώνυμο κεφάλαιο

Η άρθρωση με το πλαστικό φιλμ επικάλυψης αναπτύσσεται στο ομώνυμο κεφάλαιο

Τελική συναρμόλογηση

Αδιαβροχοποίησε την ξύλινη βάση του κινητήρα με έποξυ ή πολυεστέρα. Βίδωσε τον κινητήρα στην βάση με βίδες Μ3 (ή άλλες ισοδύναμες). Αν δεν έχεις παξιμάδια ασφάλειας, βάλε σε κάθε βίδα από δύο απλά παξιμάδια. Στη συνέχεια βίδωσε την βάση στις δοκούς της ατράκτου με λαμαρινόβιδες. Μην κολλήσεις την βάση στην άτρακτο.

Κατάλληλες έλικες είναι:
Για κινητήρα 2.5 κ.ε. (.15 κ.ι.) έλικα 20 Χ 15 (8 Χ 6) ή 20 Χ 12 (8 Χ 5)
Για κινητήρα 1.5 κ.ε. (.10 κ.ι.) έλικα 18 Χ 15 (7 Χ 6 )ή 18 Χ 12 (7 Χ 5)

Τύλιξε την δεξαμενή με λίγο σφουγγάρι και ασφάλισέ την στην θέση της με ένα λάστιχο στις δύο καβίλιες. Η δεξαμενή συμφέρει να έχει μόνο δύο σωληνάκια, το κεντρικό θα συνδεθεί στο καρμπυρατέρ, και το άλλο στην εξάτμιση, για να παίρνει πίεση.

Για να γεμίσεις τη δεξαμενή αυτή, αποσύνδεσε και τα δύο σωληνάκια από τη μηχανή. Γέμισε από το σωληνάκι που θα πάει στο καρμπυρατέρ, και περίμενε να υπερχειλίσει από το άλλο. Μετά το γέμισμα σύνδεσε και πάλι τα σωληνάκια στις προαναφερθείσες θέσεις.

Το κεντρικό σύστημα προσγείωσης μπορεί να είναι από αλουμίνιο, ή ατσαλόσυρμα. Στερέωσέ το στην βάση του, στο κάτω μέρος της ατράκτου με λάστιχα.

Βίδωσε στην πίσω άκρη της ατράκτου τον ουραίο τροχό και πέρνα τον μοχλό του σε μία συρμάτινη ή λαστιχένια θηλειά κάτω από το πηδάλιο διεύθυνσης για να στρίβουν ταυτόχρονα. Μη κολλήσεις τον μοχλό στο πηδάλιο.

Στερέωσε τα φτερά στην άτρακτο με δυνατά λάστιχα. Χρειάζονται τουλάχιστον 6 λάστιχα διατομής 5 Χ 1 χιλιοστών, από 3 σε κάθε πλευρά. Καλύτερα να βάλεις τα 4 λάστιχα παράλληλα στις καβίλιες της κάθε πλευράς και τα δύο τελευταία "χιαστί".

Μετά από κάθε πτήση φύλαγε τα λάστιχα σε ένα κουτί με ταλκ, για να μη χαλάσουν γρήγορα. Και πάλι μην εμπιστευτείς τα λάστιχα μετά από μερικές εξόδους. Αντικατάστησέ τα με καινούργια.
.

Δοκιμή ισορροπίας

Η δοκιμή ισορροπίας θα γίνει με άδεια τη δεξαμενή καυσίμου.
Αφού βεβαιωθείς ότι δεν λείπει τίποτε άλλο (εξάτμιση, μπαταρία κ.λ.π.) ανασήκωσε το μοντέλο κάτω από το φτερό, στο πρώτο σημείο ισορροπίας που δείχνει το σχέδιο. Αν δεν ισορροπεί οριζόντια, ακούμπα στη μύτη κομμάτια από πλάκα μολύβι έως ότου το μοντέλο ισορροπήσει με την άτρακτο οριζόντια.

Οταν οριστικοποιήσεις το πόσο έρμα χρειάζεται για να ισορροπήσει, κόλλα το με έποξυ στα εσωτερικά πλαϊνά της μύτης της ατράκτου, στην περιοχή κάτω από τον κινητήρα. (κόψε το μολύβι σε μικρά κομμάτια για να εφαρμόσουν στον περιορισμένο χώρο).

Τέλος έλεγξε την εγκάρσια θέση του ΣΙ. Πέρνα ανάμεσα από τα λάστιχα που κρατάνε το φτερό στην άτρακτο ένα σπάγγο έτσι ώστε να αιωρηθεί το μοντέλο από αυτόν (πάνω από τη διαμήκη θέση του Κ.Β.). Αν γέρνει κάποια έδρα πρόσθεσε βαράκια στο άλλο ακροπτερύγιο, το ελαφρύτερο, έως ότου ισορροπήσει και το φτερό οριζόντια.
Περισσότερα για την ισορροπία ενός μοντέλου θα βρείς στο κεφάλαιο Στόχοι του κατασκευαστή - Γ΄ Μέρος

Φροντίδα μεταξύ των εξορμήσεων

  • Αδειασε την δεξαμενή από το υπόλοιπο καύσιμο (αυτό πρέπει να γίνει από το μοντελοδρόμιο, αλλά καμμιά φορά το ξεχνούν)
  • Καθάρισε καλά και αποθήκευσε την άτρακτο και τα φτερά σε ένα μέρος που δεν θα είναι κοντά σε καλοφέρ ή σε υγρό μέρος (υπόγειο).
  • Μη βάλεις άλλο βαρύ αντικείμενο από επάνω τους.
  • Πλύνε τα λάστιχα που έχουν λερωθεί με λάδια με σαπουνάδα και βάλε τα σε ένα κουτί με ταλκ.
  • Κάνε ότι συνιστάται για τη συντήρηση των μπαταριών και του κινητήρα.

Μετατροπή σε ηλεκτροκίνηση

Ο ΤΗΛΕΜΑΧΟΣ είναι εύκολο να δεχθεί ηλεκτροκινητήρα. Αυτός θα στερεωθεί σε βάση κόντρα πλακέ όπως και ο θερμικός κινητήρας. Αν χρειαστεί μακρύτερη σε μήκος βάση, ή θα μετακινηθεί ο πρώτος νομέας λίγο πιό πίσω, ή απλά θα κοπεί το επάνω μέρος του που εμποδίζει.

Επίσης πρέπει να γίνει πρόβλεψη για τον χώρο που θα μπαίνει η μπαταρία τροφοδοσίας. Αυτός ο χώρος πρέπει να είναι σχεδόν ισομοιρασμένος κάτω από το επιθυμητό κέντρο βάρους. Οι διαστάσεις του εξαρτώνται από τις διαστάσεις του πακέτου της μπαταρίας (μέγεθος στοιχείων και προσανατολισμός τους). Η ακριβής θέση του θα οριστικοποιηθεί μετά τις πρώτες πτητικές δοκιμές. Είναι ευνόητο ότι δεν θα χρειαστεί έρμα στην μύτη, όπως στην κλασσική έκδοση με τον ελαφρύ κινητήρα εσ. καύσης.

Για να τοποθετείται και να αφαιρείται εύκολα η μπαταρία, πρέπει να προβλεφθεί άνοιγμα στην κοιλιά ή σε άλλο μέρος της ατράκτου, ή εναλλακτικά να βγαίνει κάθε φορά το φτερό, όπότε τα σέρβο θα πρέπει να βιδωθούν όσο πιό πίσω γίνεται για να μην εμποδίζουν.

Πλέον κατάλληλα μοτέρ από την πασίγνωστη σειρά "speed" είναι τα:

  • Speed 600/7,2V με μειωτήρα 2,7:1 έως 3:1, μπαταρία 8-10 στοιχείων, έλικα 11Χ7 - 10Χ6
  • Speed 500/7,2V με μειωτήρα 2,7:1 έως 3:1, μπαταρία 8-10 στοιχείων, έλικα 11Χ7 - 10Χ6
  • Speed 480/7,2V με μειωτήρα 3:1 έως 3,8:1, μπαταρία 8-10 στοιχείων, έλικα 10Χ7 - 9Χ6
Συνδυασμοί με λιγότερα από 8 στοιχεία ή περισσότερα από 10 στοιχεία είναι επίσης δυνατοί.

Η χωρητικότητα των στοιχείων θα είναι από 1,25 έως 3,0 Ah (1250-3000 mAh). Ακόμα και με τις μικρές χωρητικότητες, οι χρόνοι πτήσης είναι πολύ ικανοποιητικοί, αν στην πτήση κατεβάζεις τις στροφές και δεν αφήνεις το μοτέρ να λειτουργεί συνεχώς στο φουλ.

Είναι επίσης εφικτό να βάλεις μπαταρίες Λιθίου-Πολυμερούς, που δίνουν τριπλάσιους χρόνους πτήσης για το ίδιο βάρος, και μοτέρ brushless (τριφασικό) που έχει μεγαλύτερη απόδοση.

[ Ιστορία-Σχεδίαση ]


 

Πρώτη σελίδα/Home Περιεχόμενα