![]() Ενα μεγάλο μοντέλο γεννιέται. Οι Π. Κουρουβακάλης, Π. Καλογεράκος, Ι. Κωνσταντακάτος και ο μικρός (τότε) Κούλης Καλογεράκος ελέγχουν το φτερό του Bebe Jodel. Ετος κατά προσέγγιση 1970. |
Οι Στόχοι του ΚατασκευαστήΑ' μέρος[ Β' μέρος ] - [ Γ' μέρος ] |
Οσο περισσότερη πείρα έχουν οι αερομοντελιστές τόσο πιο πολύ προσέχουν τις φάσεις της συναρμολόγησης, και ακόμα πιό πολύ εξετάζουν τα ολοκληρωμένα μοντέλα τους απ' όλες τις δυνατές σκοπιές, προσπαθώντας να ανακαλύψουν αιτίες που θα μείωναν την απόδοση, ή θα την στιγμάτιζαν με το μοιραίο.
Αυτοί οι έλεγχοι γίνονται - και επαναλαμβάνονται ανάλογα - στις φάσεις της συναρμολόγησης, πριν από την πτήση, και μετά από μεγάλες περιόδους αποθήκευσης.
Οι άμεσοι κατασκευαστικοί στόχοι είναι η αντοχή στην κάμψη, και την στρέψη (ή στρεύλωση). Αυτοί βρίσκονται σε συνεχή διελκυστίνδα όχι μόνο με την ανάγκη για ελαφριά κατασκευή, αλλά και με τους έμμεσους στόχους, το κόστος, τον χρόνο και την ευκολία κατασκευής. Ο κυριότερος παράγοντας που μπορεί να επηρεάσει αυτή την ισορροπία είναι το υλικό με την ποσότητα, την ποιότητα και την κατανομή του.
Οσοι ακολούθησαν ακραίες λύσεις προσθέτοντας υλικό για να εξασφαλίσουν μεγαλύτερη αντοχή,
διαπίστωσαν ότι το βαρύ μοντέλο όχι μόνο δεν πετάει καλά, αλλά και ότι προσκρούει με μεγαλύτερη ορμή στο έδαφος. Ισως είναι η καταλληλότερη στιγμή να πούμε ότι κανένα μοντέλο δεν σχεδιάζεται για να αντέξει σε μία κατακόρυφη πτώση.
Από την άλλη πλευρά όσοι αφαίρεσαν υλικά, για να "κερδίσουν" βάρος, χρόνο και κόστος, διεπίστωσαν ότι η διαφορά μιάς ασθενικής πτέρυγας από την αντίστοιχη με το σωστό υλικό, δεν βρίσκεται ούτε στο βάρος, ούτε στους δευτερεύοντες στόχους, αλλά στην απόδοση τους στην πτήση.
Τα ανεγνωρισμένα κατασκευαστικά σχέδια σε κατευθύνουν όχι μόνον στο αεροδυναμικό μέρος, αλλά και στην επιλογή και τοποθέτηση των υλικών που πρέπει να ακολουθήσεις, όσο κι αν φαίνεται δύσκολη, ακριβή και χρονοβόρα. Μόνον ένας πεπειραμένος επιτρέπεται να αλλάξει το κατασκευαστικό σχέδιο, ακολουθώντας μια άλλη ολοκληρωμένη πορεία που θα τον οδηγήσει στο ίδιο αποτέλεσμα.
![]() ![]() Στα δύο παραπάνω σχήματα παρουσιάζεται η ίδια -σε γενικές γραμμές- πτέρυγα, φτιαγμένη με τέσσερεις διαφορετικούς κατασκευαστικούς σχεδιασμούς.
Αν π.χ για ένα συγκεκριμένο μέγεθος μοντέλου θεωρείται η πιο κατάλληλη η πτέρυγα Νο 3, είναι προφανές ότι οι δύο αριστερότερα είναι ακατάλληλες επειδή είναι βαρύτερες, ενώ η μία στα δεξιά της είναι ακατάλληλη επειδή είναι λιγότερο ανθεκτική στις καταπονήσεις της πτήσης (πλέον του ότι θα είναι και λιγότερο αποδοτική από αεροδυναμικής σκοπιάς). Εσύ να ακολουθείς πάντα τον τρόπο κατασκευής που δείχνει το σχέδιο.   ΕΛΕΓΧΟΙΤο πολυ-συζητημένο σκεύρωμαΕνα από τα πρώτα πράγματα που μαθαίνουν οι αερομοντελιστές είναι να φτιάχνουν φτερά χωρίς σκευρώματα (στρευλώματα). Γιατί το σκεύρωμα είναι κακό. Πολύ σύντομα όμως μαθαίνουν ότι αν στρευλώσουν κατάλληλα τις πτέρυγες καθυστερεί η απώλεια στήριξης και αυξάνεται η ευστάθειά τους.- Υπάρχει μεγαλύτερο μπέρδεμα από αυτό;Την ανεπιθύμητη στρέβλωση τη λέμε "σκεύρωμα" ενώ την επιθυμητή τη λέμε "συστροφή". Το πότε είναι επιθυμητή και πότε όχι, το λέει το σχέδιο και οι οδηγίες κατασκευής. Αν λοιπόν οι αεροδυναμικές επιφάνειες έχουν στρεύλωση ενώ δεν προβλέπεται, πρέπει να τις ισιώσουμε. Αντίθετα, αν προβλέπεται συστροφή αλλά δεν την έχουν (ή δεν έχουν την σωστή), πρέπει να την προσθέσουμε (ή να την διορθώσουμε).Η συστροφή που φέρνει την αεροτομή του ακροπτερύγιου σε μεγαλύτερη γωνία πρόσπτωσης από αυτή της ρίζας (στην μέση του φτερού) λέγεται θετική (washin), ενώ η αντίθετη συστροφή λέγεται αρνητική (washout). Η συστροφή μπορεί να ζητείται συμμετρικά στις δύο έδρες, ή ασύμμετρα όπως θα διαπιστώσεις μελετώντας τα σχέδια πολλών μοντέλων ελεύθερης πτήσης.
1. Θετική συστροφή (washin). Η αεροτομή του ακροπτερύγιου (κίτρινο χρώμα) έχει μεγαλύτερη γωνία πρόσπτωσης από την αεροτομή της ρίζας (χωρίς χρώμα).
Επισημαίνουμε ότι μια ευάλωτη στο σκεύρωμα πτέρυγα μπορεί να επανέλθει στην σωστή της κατάσταση με διάφορες κατεργασίες, ενώ οι αντισκευρωτικές κατασκευές που αντιστέκονται διαχρονικά σε κάθε μεταβολή είναι εύλογο ότι πρέπει να φτιαχτούν από την αρχή σωστά γιατί μετά δεν διορθώνονται με απλές μεθόδους.
ΕΛΕΓΧΟΣ ΜΕ ΤΟ ΜΑΤΙΓια να ελέγξεις κάποιο φτερό για σκεύρωμα ή συστροφή παρατήρησέ το με το μάτι, από πίσω και από το πλάϊ. Το κατωτέρω σχήμα δείχνει πέντε φτερά όπως τα βλέπουμε από το χείλος εκφυγής (από πίσω).
![]()
Στερέωσε πρόχειρα με λάστιχο ή σελλοτέϊπ δύο ευθύγραμμα πηχάκια στο κάτω μέρος της έδρας, και σκόπευσε το φτερό από την άκρη του. Εφαρμόζεται σε φτερά με επίπεδη κάτω επιφάνεια.
Παραλληλία - Καθετότητα - ΣυμμετρίαΟι τρεις αυτοί στόχοι αφορούν κυρίως την θέση που κάθονται τα φτερά και τα πτερύγια της ουράς στην άτρακτο. Η συνθήκη για να γίνει αυτό είναι φυσικά μία συμμετρική άτρακτος. Αν η άτρακτος φτιαχτεί καμπυλωμένη ή στρευλωμένη, δεν μπορούμε να πετύχουμε τους τρείς αυτούς στόχους.Η αλφαδειά της ατράκτου εξασφαλίζεται συναρμολογώντας την στον πάγκο εργασίας, με την βοήθεια υποστηριγμάτων που θα κρατάνε τα πλαϊνά στις σωστές αποστάσεις από τον άξονα συμμετρίας της ατράκτου. Οι άτρακτοι μεγάλων μοντέλων συναρμολογούνται μέσα σε καλίμπρα (jig). Το μυστικό είναι να κολλήσεις όσο το δυνατόν περισσότερα από τα κομμάτια της ατράκτου πριν την απελευθερώσεις από τα κάθε είδους υποστηρίγματα ή το jig. Οταν κολλάς ένα νέο κομμάτι, πρέπει να σιγουρέψεις την θέση του από πριν, και όχι να το κολλήσεις τυχαία, οπότε μπορεί να κολλήσει στραβά. Πολλές φορές η προσθήκη του "πάτου" (φύλλο μπάλσα) στην άτρακτο ή ενός "πλάνκινγ" (φύλλο μπάλσα) στο φτερό, κάνει τον σκελετό να σκευρώσει. Ο τρόπος που καρφιτσώνεις τα κομμάτια αυτά, ιδίως η ασύμμετρη τοποθέτηση των καρφιτσών, ή το τράβηγμα της κόλλας μπορεί να οδηγήσει σε σκευρώματα. Ελεγχε τη πιθανότητα αυτή σε κάθε νέα προσθήκη - οιοδήποτε κομματιού - ώστε αν χρειαστεί, να επέμβεις δυναμικά και να ξηλώσεις εγκαίρως μόνον το τελευταίο κομμάτι που, με την προσθήκη του, έγινε η αιτία του σκευρώματος.
ΕΛΕΓΧΟΣ ΚΑΤΟΨΗΣ ΜΕ ΣΠΑΓΓΟΤοποθέτησε τα φτερά στην άτρακτο και έλεγξε με την βοήθεια αδιάσταλτου σπάγγου ότι σχηματίζονται ισοσκελή τρίγωνα μεταξύ ενός σημείου στον άξονα της ατράκτου και των δύο ακροπτερύγιων (A=A'και B=B').
ΕΛΕΓΧΟΣ ΠΡΟΣΘΙΑΣ - ΟΠΙΣΘΙΑΣ ΟΨΗΣ ΜΕ ΧΑΡΑΚΑΕλεγξε την συμμετρία με ένα ορθογώνιο τρίγωνο και τον χάρακα (a=a', A=A', B=B').
ΕΞΑΣΦΑΛΙΣΗ ΣΩΣΤΗΣ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗΣΣτις περιπτώσεις που το φτερό και άτρακτος είναι αποχωριζόμενες (συνδέονται με λάστιχα) πρέπει να εξασφαλίσεις με οδηγούς ή μαρκάρισμα ότι θα κάθονται πάντα στη θέση τους.Επαναλαμβάνουμε ότι υπάρχουν και εξαιρέσεις των παραπάνω τριών στόχων σε μοντέλα ελεύθερης πτήσης, όπως και σε μοντέλα κυκλικής πτήσης. [ Β' μέρος ] - [ Γ' μέρος ] |
 
![]() |
![]() |