![]() Εστρωσε; |
Το στρώσιμο των κινητήρωνΜέρος Β΄Μέρος Α΄ |
[ Τύποι κινητήρων ] - [ Τα μέρη των κινητήρων ] - [ Αρχή λειτουργίας ] - [ Ο κυβισμός ] - [ Η εκκίνηση ] - [ Κινητήρες ABC ] - [ Το καρμπυρατέρ ] - [ Σιγαστήρες ] - [ Συντονιζόμενες εξατμίσεις ] - [ Ροπή και Ισχύς ] - [ Φροντίδα - Συντήρηση ] - [ Βάσεις ] - [ Ψύξη ] - [ Δεξαμενές υγρών καυσίμων ] - [ Το μπουζί πυράκτωσης ] - [ Καύσιμα ] - [ Η έλικα ] | |
Το στρώσιμο των κινητήρων ABCΣημείωση: Οταν αναφερόμαστε στην μεταλλουργία ABC, εννοούμε και όλους τους άλλους κινητήρες με παρόμοια μεταλλουργία δηλαδή, AAC, ABN κ.λ.π.Θέλουν στρώσιμο οι ABC;Και βέβαια θέλουν. Η παρουσίαση κινητήρα ABC που δεν χρειάζεται στρώσιμο είναι διαφημιστικό κόλπο. Το ότι οι ABC, AAC κ.λ.π. έχουν έμβολο και χιτώνιο με περίπου ίδιο συντελεστή διαστολής, δεν σημαίνει ότι τα μέρη αυτά έρχονται από το εργοστάσιο με τις ιδανικές ανοχές. Επίσης μη ξεχνάτε ότι υπάρχουν και τα υπόλοιπα μέρη του κινητήρα (ιδίως η κάτω άκρη της μπιέλας και το κομβίο), που θέλουν στρώσιμο.Μπορεί το εμβολοχιτώνιο ABC να μη κινδυνεύει να κολλήσει σε υπερθέρμανση, αλλά δεν θα συμπεριφερθεί σωστά όπως μετά από ένα προσεκτικό στρώσιμο. Ποιό είναι το χαρακτηριστικό του στρωσίματος ενός ABC;Οταν ξεκινάει ένας ABC (είτε στρωμένος, είτε άστρωτος) πρέπει να ξεκινάει από την αρχή με γρήγορη δίχρονη λειτουργία για να πιάσει την θερμοκρασία λειτουργίας όσο πιό γρήγορα γίνεται. Το μίγμα πρέπει να είναι ελαφρά πλούσιο, για να μην υπερθερμανθεί, αλλά όχι πολύ πλούσιο ώστε να λειτουργεί σαν τετράχρονος, με θερμοκρασία πολύ χαμηλότερη από αυτή της κανονικής λειτουργίας.Ο μπρούντζος (το χιτώνιο) διαστέλλεται λίγο περισσότερο από το αλουμίνιο (το έμβολο), αλλά κατά την εκκίνηση πρώτα θερμαίνεται και διαστέλλεται το έμβολο. Στόχος είναι να θερμανθεί και το χιτώνιο ταυτόχρονα, και να διασταλεί στον βαθμό που πρέπει, γιατί αν υπολείπεται σε θερμοκρασία (άρα και σε βαθμό διαστολής), τα δύο μέταλλα θα τριφτούν περισσότερο μεταξύ τους. Το τελευταίο πράγμα που θέλεις σε ένα ABC είναι να χαλαρώσει η συναρμογή του εμβόλου - χιτώνιου. Ετσι σε κάθε περίπτωση (στρώσιμο ή κανονική λειτουργία μετά το στρώσιμο), η σωστή θέση της βελόνας του μίγματος βρίσκεται πετυχαίνοντας αρχικά την πλέον γρήγορη λειτουργία και ανοίγοντας αμέσως την βελόνα (προς το πλούσιο) έτσι ώστε να μειωθούν οι στροφές κατά 300-400 περίπου. Tυπικό καύσιμο στρωσίματοςΤο καύσιμο στρωσίματος πρέπει να περιέχει λιπαντικό 22% - 25% με τουλάχιστον ένα ποσοστό αυτού να είναι καστορέλαιο και νιτρομεθάνιο στο ίδιο ποσοστό με το καύσιμο που θα χρησιμοποιείς μετά για τις πτήσεις.
Αν ο κινητήρας στρώσει με 5% νίτρο και μετά βάλεις 10% η λειτουργία θα είναι πιό θερμή, άρα το
χιτώνιο θα διασταλεί περισσότερο απ' ότι το αλουμίνιο δηλαδή θα αποκτήσει ανοχές μεγαλύτερες,
σαν να έχει γεράσει.
Tυπική διαδικασία στρωσίματοςΠρώτο στάδιοΞεκίνα τον κινητήρα, άνοιξε το καρμπυρατέρ στην θέση "φούλ", και αμέσως ρύθμισε με την βελόνα το μίγμα όπως προαναφέραμε (300-400 στροφές κάτω από το φούλ). Σβήσε τον σε 30 δευτερόλεπτα τραβώντας το σωληνάκι. Ασε τον να κρυώσει φυσιολογικά, (περίπου 7-10 λεπτά είναι αρκετά) πριν τον εκκινήσεις πάλι. Η δεύτερη λειτουργία θα διαρκέσει ένα λεπτό, και η τρίτη δύο λεπτά. Θα συνεχίσεις με δίλεπτες-τρίλεπτες περιόδους λειτουργίας για συνολικό χρόνο 30 λεπτών. Απλά στην περίπτωση των ABC το μίγμα ρυθμίζεται για "δίχρονη-ελαφρά πλούσια" λειτουργία. Μη ξεχνάς να τον φουλάρεις σ' αυτή την ταχύτητα αμέσως μετά την εκκίνηση.Μην τον αφήσεις να λειτουργήσει στο ρελαντί, γιατί θα κρυώσει και τα μέταλλα θα τριφτούν περισσότερο απ' ότι πρέπει. Δεύτερο στάδιοΤο δεύτερο στάδιο θέλει ακόμα τουλάχιστον 15 λεπτά διηρημένο σε δίλεπτες ή τρίλεπτες περιόδους Αρχισε να πιέζεις σποραδικά το σωληνάκι τροφοδοσίας να έρθει για λίγα δευτερόλεπτα σε πλήρη ισχύ, άσε το για να επανέλθει στο κανονικό μίγμα και περίμενε τουλάχιστον 15-20 δευτερόλεπτα πριν την επόμενη επιτάχυνση. Οποτεδήποτε διακρίνεις σημάδι υπερθέρμανσης δηλαδή πτώση στροφών, ή προδιάθεση για πτωχό μίγμα (ανεξέλεγκτο σφύριγμα), ξαναρύθμισε το μίγμα για "δίχρονη - ελαφρά πλούσια" λειτουργία.Τρίτο στάδιοΣυνέχισε εν πτήσει με κανονική έλικα, και σιγαστήρα. Ρύθμισε την βελόνα 300-400 στροφές κάτω από την μέγιστη ταχύτητα περιστροφής. Μη τον παρασφυρίξεις.Πότε στρώνει ένας ABC;Πολλά έμβολα φτιάχνονται με κράμα πλούσιο σε πυρίτιο 20% (Si) Vanasil, που τα κάνει ανθεκτικά, άρα ανθεκτικά και στο στρώσιμο. Επώνυμοι κινητήρες χρειάζονται ακόμα και 15 ώρες λειτουργίας (περίπου 100 πτήσεις) έως ότου ολοκληρωθεί το στρώσιμο και μπορέσουν να γυρίσουν τις μεγάλες έλικες που συνιστώνται για την πτήση. Δυστυχώς οι ABC αργούν να έρθουν σε πλήρη απόδοση, την κρατούν για λίγο χρόνο, και μετά αρχίζουν μία μακρά κατηφόρα.Πως θα αντιμετωπίσω ένα κινητήρα ABC με πολύ σφιχτή συναρμογή στο επάνω νεκρό σημείο;Κατά καιρούς συμβαίνει να πετύχουμε και κινητήρες που η συναρμογή εμβόλου - χιτωνίου είναι τοσο σφιχτή που δεν μπορούν να γυρίσουν μία πλήρη στροφή με το χέρι (και με μοχλό την έλικα). Η λύση είναι απλή. Ρίξε μερικές σταγόνες καύσιμο στον κύλινδρο και ζέστανε γύρω - γύρω το σώμα και την κεφαλή με ένα σεσουάρ μαλλιών, ή το σεσουάρ του monokote.15-30 δευτερόλεπτα είναι αρκετά για να χαλαρώσει ο κινητήρας, οπότε μπορείς να τον γυρίσεις με το starter για να πάρει μπροστά.Μετά από μερικές εκκινήσεις το έμβολο θα χαλαρώσει σε βαθμό που θα μπορεί να εκκινεί χωρίς την εξωτερική αυτή βοήθεια. Μη γυρίσεις τον σφιχτό ABC όταν είναι κρύος, αν δεν τον λαδώσεις καλά. Πως στρώνει ένας ABC-C ή ABC-D;Οι κινητήρες αυτοί είναι τεχνολογίας ABC, αλλά έχουν και ελατήριο. Αυτούς θα τους στρώσεις σαν να ήταν απλοί κινητήρες με ελατήριο και όχι σαν ABC.Γιατί ορισμένοι κινητήρες ABC για pylon δεν έχουν κανονικό καρμπυρατέρ R/C;Πράγματι οι αγωνιστικοί αυτοί κινητήρες (και αναφέρομαι στους Nelson κ.λ.π.) δεν έχουν κανονικό καρμπυρατέρ, αλλά απλό κόφτη της παροχής, ή ένα ψευδοκαρμπυρατέρ, που επιτρέπει να κατέβουν οι στροφές περίπου στο 75% πριν κόψει κι αυτό. Αυτό εφαρμόζεται για δύο λόγους:
[ Μέρος Α΄ ]Κινητήρες ABC[ Τύποι κινητήρων ] - [ Τα μέρη των κινητήρων ] - [ Αρχή λειτουργίας ] - [ Ο κυβισμός ] - [ Η εκκίνηση ] - [ Κινητήρες ABC ] - [ Το καρμπυρατέρ ] - [ Σιγαστήρες ] - [ Συντονιζόμενες εξατμίσεις ] - [ Ροπή και Ισχύς ] - [ Φροντίδα - Συντήρηση ] - [ Βάσεις ] - [ Ψύξη ] - [ Δεξαμενές υγρών καυσίμων ] - [ Το μπουζί πυράκτωσης ] - [ Καύσιμα ] - [ Η έλικα ] |
 
![]() |
![]() |