![]() |
Το καρμπυρατέρB' μέρος[ A' μέρος ] |
[ Τύποι κινητήρων ] - [ Τα μέρη των κινητήρων ] - [ Αρχή λειτουργίας ] - [ Ο κυβισμός ] - [ Η εκκίνηση ] - [ Το στρώσιμο ] - [ Κινητήρες ABC ] - [ Σιγαστήρες ] - [ Συντονιζόμενες εξατμίσεις ] - [ Ροπή και Ισχύς ] - [ Φροντίδα - Συντήρηση ] - [ Βάσεις ] - [ Ψύξη ] - [ Δεξαμενές υγρών καυσίμων ] - [ Το μπουζί πυράκτωσης ] - [ Καύσιμα ] - [ Η έλικα ] | |
Πως ρυθμίζουμε το καρμπυρατέρ C/L;Ο τύπος του καρμπυρατέρ μιάς ταχύτητας συναντάται περισσότερο στα μοντέλα Control Line, γι' αυτό και ονομάζεται καρμπυρατέρ C/L. Το συναντάμε επίσης σε κινητήρες που εφαρμόζονται σε τηλεκατευθυνόμενα μοτοανεμόπτερα ή μοντέλα ελεύθερης πτήσης.Από την στιγμή που το μοντέλο απογειωθεί δεν μπορούμε να επέμβουμε πλέον στην ρύθμιση της βελόνας. Συνήθως ρυθμίζουμε το μίγμα λίγο πιό πλούσιο, αφήνοντας περιθώριο να πτωχύνει έως το ιδανικό - στην εξέλιξη της πτήσης - καθώς πέφτει σιγά -σιγά η στάθμη της δεξαμενής. Πως μπορούμε να αυξομειώσουμε τις στροφές στην πτήση;Την εμφάνιση των τηλεκατευθυνομένων μοντέλων πριν πολλά χρόνια, ακολούθησαν και τα ανάλογα καρμπυρατέρ για την αυξομείωση των στροφών στην πτήση. Είναι γνωστά και σαν καρμπυρατέρ R/C.Δύο είναι οι τρόποι που πετυχαίνουμε μείωση στροφών:
β) μειώνοντας την ποσότητα του εισερχόμενου μίγματος αέρα - καυσίμου (διατηρώντας την μεταξύ τους αναλογία). Το απλό καρμπυρατέρ R/C![]() ![]()
Στα απλά καρμπυρατέρ R/C (του πρώτου τύπου) γυρίζοντας το "βαρελάκι" κλείνει η τρύπα εισαγωγής
του αέρα. Αν και η ποσότητα του αέρα είναι ελάχιστη επειδή περνάει από την μικρή τρύπα
επιταχύνεται και διατηρείται η ικανότητα αναρρόφησης. Η ποσότητα του καύσιμου που αναρροφάται
είναι μικρότερη απ' ότι στην ταχεία λειτουργία, αλλά περισσότερη αναλογικά με τον εισερχόμενο
αέρα, άρα το μίγμα γίνεται πλούσιο, και ταυτόχρονα μειώνεται η ποσότητά του, που επιφέρει
πτώση των στροφών.
Ρύθμιση απλού καρμπυρατέρ R/C για ρελαντί1. Ρύθμισε την βίδα περιορισμού της διαδρομής #1 (αν υπάρχει), ώστε να μην εμποδίζεται το κλείσιμο του βαρελιού.2. Ξεβίδωσε την βίδα μικρο-ρύθμισης του αέρα #3 (αν υπάρχει), έως ότου ανοίξει όλη η τρυπούλα. 3. Βάλε εμπρός και ρύθμισε για ταχεία λειτουργία μόνο με την βελόνα (το βαρελάκι ανοιχτό). 4. Ρύθμισε την ντίζα, ώστε δίνοντας από τον πομπό όλο το σήμα για ρελαντί (με το "trim" επάνω), να κλείνει το βαρελάκι όσο γίνεται χωρίς να σβήσει ο κινητήρας. Χαρακτηριστικά το άνοιγμα στο βαρελάκι θα είναι όσο να χωράει μία καρφίτσα. 5. Βίδωσε την βίδα μικρο-ρύθμισης του αέρα (αν υπάρχει), να χαμηλώσουν όσο γίνεται οι στροφές. Το ρελαντί δεν ρυθμίζεται από την βελόνα. 6. Κινώντας το trim του πομπού περισσότερο προς ρελαντί πρέπει, για ασφάλεια, να σβήνει ο κινητήρας. Χαρακτηριστικά δεν πρέπει να φαίνεται άνοιγμα στο βαρελάκι.
Στο απλό καρμπυρατέρ R/C η μεταβολή του επιπέδου του καύσιμου στην δεξαμενή, ως προς το ύψος της βελόνας, επηρεάζει το μίγμα του ρελαντί. Αν ρυθμίσεις το ρελαντί όταν η δεξαμενή είναι γεμάτη, στο τέλος της πτήσης που το επίπεδο του καύσιμου θα έχει χαμηλώσει, οι στροφές θα είναι ψηλότερες. Συμφέρει λοιπόν να κάνεις τις ρυθμίσεις με ποσότητα καύσιμου έως το 1/3 της δεξαμενής, ώστε να έχεις το σωστό και ασφαλές ρελαντί την στιγμή που έρχεσαι για προσγείωση.
Το σύνθετο καρμπυρατέρ R/C![]() ![]()
Τα σύνθετα καρμπυρατέρ R/C έχουν την δυνατότητα να μειώνουν ταυτόχρονα και το καύσιμο. Τα ξεχωρίζουμε από την δεύτερη μικρή βελόνα ή βίδα ή δίσκο. Οι στροφές κατεβαίνουν περισσότερο και μπορούν να επιταχύνουν αμέσως.
Ρύθμιση σύνθετου καρμπυρατέρ R/C για ρελαντί και επιτάχυνση
Ποιό είναι το ιδανικό ρελαντί;Ρελαντί είναι η λειτουργία στις χαμηλότερες στροφές. Το δύσκολο δεν είναι να κατεβάσουμε τις στροφές στο επιθυμητό κατώτατο όριο, αλλά το να λειτουργήσει ο κινητήρας αρκετή ώρα σ' αυτή την περιοχή στροφών χωρίς να σβήσει το μπουζί από την χαμηλή θερμοκρασία λειτουργίας, και την πιθανή άμεση επαφή του με το άκαυστο καύσιμο.Μην εντυπωσιάζεστε από τις προδιαγραφές των κινητήρων που αναφέρουν κατώτατα όρια λειτουργίας τις 2.000 σαλ. Αυτό είναι ακριβώς το κατώτατο όριο και τίποτε άλλο. Στην πράξη το ρελαντί είναι αποδεκτό αν με την έλικα που πετάμε, το μοντέλο μπορεί να σταθεί ακίνητο στον διάδρομο.![]() Με την υιοθέτηση του σιγαστήρα, κατήργησαν την πεταλούδα (αν και υπήρξε περίοδος ταυτόχρονης παρουσίας), γιατί η αυξημένη πίεση των θερμών καυσαερίων μέσα στον σωλήνα ήταν πιό αποτελεσματική για την θέρμανση του μπουζί. Για ασφάλεια, με απλό καρμπυρατέρ R/C δεν προσπαθούμε να κατεβάσουμε τις στροφές κάτω από 4.500-4.000 σαλ., ενώ με τα σύνθετα καρμπυρατέρ το ρελαντί κυμαίνεται γύρω στις 3.500 σαλ. Ο δεκάλογος του χαμηλού ρελαντί
Ποιά αντίδραση περιμένουμε στην επιτάχυνση;Επιτάχυνση είναι η φάση που, με το άνοιγμα του καρμπυρατέρ, αυξάνονται οι στροφές από το ρελαντί στο φούλ.Ομως, όπως παρατηρούμε καθημερινά, άλλοτε οι στροφές αυξάνουν γρήγορα, άλλοτε αργά, και όχι σπάνια ο κινητήρας σβήνει. Σ' αυτό συντελεί ο τύπος του καρμπυρατέρ, η ρύθμισή του, η ταχύτητα της περιστροφής του βαρελιού, το καύσιμο και το μπουζί.
Στα απλά καρμπυρατέρ R/C που το μίγμα του ρελαντί είναι πλούσιο, οι στροφές αργούν να αυξηθούν
γιατί πρέπει να καεί το περίσσευμα που μαζεύεται στο κάρτερ.
Τι μίγμα παίρνουμε στην ενδιάμεση περιοχή των στροφών;Εξαρτάται από τον σχεδιασμό του καρμπυρατέρ. Σε διαρκή λειτουργία στις μέσες στροφές, το μίγμα πιθανόν να πέσει πλουσιώτερο ή πτωχότερο. Σε μιά προσπάθεια να αντιμετωπισθεί αυτό το φαινόμενο μερικοί κατασκευαστές έφτιαξαν καρμπυρατέρ με τρείς βελόνες, δηλαδή δυνατότητα ρύθμισης του μίγματος στις τρείς φάσεις φούλ, μέση, και ρελαντί, τα οποία όμως λόγω κόστους και δυσκολίας στην ρύθμισή τους καταργήθηκαν Σε αυτό συνέτεινε και το γεγονός ότι τα καρμπυρατέρ με δύο βελόνες ξανασχεδιάστηκαν καλύτερα, υιοθετώντας μηχανισμούς αυτόματης ρύθμισης του μίγματος σε όλο το φάσμα μεταξύ φουλ-ρελαντί.Παίρνει μπροστά ο κινητήρας στην θέση ρελαντί;Φυσικά. Η εκκίνηση είναι πιό εύκολη και πιό ασφαλής. Μην ξερυθμίζεις την μεγάλη βελόνα για να πάρει μπροστά η μηχανή. Οι βελόνες που ρυθμίστηκαν μία φορά δεν χρειάζεται να αλλάζουν θέση. Ακόμα και οι καιρικές συνθήκες δεν δικαιολογούν άνοιγμα ή κλείσιμο περισσότερο από 1/2 της στροφής. Αν χρειάζεται να ξεβιδώσεις την βελόνα πολύ, αυτό σημαίνει ότι υπάρχει κάποιο πρόβλημα στην τροφοδοσία.Γιατί οι κινητήρες που στερεώνονται ανάποδα δεν πιάνουν εύκολα χαμηλό ρελαντί;Αυτό δεν είναι κανόνας. Αν όμως υπάρχει πρόβλημα, αυτό οφείλεται στο καύσιμο που μπαίνει στον κύλινδρο και πνίγει το μπουζί. Στα πολύ μεγάλα μοντέλα, με άνεση χώρου και βάρους το μπουζί συνδέεται με μία μπαταρία 1,2V - 2,4Αh και το κύκλωμα κλείνει μέσω ενός μικροδιακόπτη μόλις το σέρβο στραφεί προς ρελαντί.Δικύλινδροι και ρελαντίΜπαταρία επίσης ίσως χρειαστεί να ενωθεί με τα δύο μπουζί των τετράχρονων δικύλινδρων. Είτε έχουν ένα, είτε δύο καρμπυρατέρ είναι πολλές οι περιπτώσεις που μπαίνει περισσότερο καύσιμο στον ένα από τους δύο κυλίνδρους και σβήνει το μπουζί.Ρύθμιση του μίγματος στην πτήση (in flight mixture control)Στα περισσότερα καρμπυρατέρ R/C (όπως προσφέρονται από τους κατασκευαστές), μπορείς να ελέγξεις μόνο την διαδρομή του βαρελιού. Αν όμως επιθυμείς να ελέγχεις και το μίγμα της ταχείας λειτουργίας (μεγάλη βελόνα) πρέπει να αντικαταστήσεις την κύρια βελόνα με μία άλλη, που έχει πιό χοντρές βόλτες και ένα μπράτσο για να συνδεθεί με ένα χωριστό σέρβο - κανάλι.
Μπορώ να βάλω καρμπυρατέρ άλλης μάρκας στον κινητήρα μου;Ναι. Αν η εσωτερική διάμετρος του χωνιού είναι ίδια, τότε είναι απλώς θέμα προσαρμογής της εξωτερικής διαμέτρου. Πρόσεξε όμως, τα καρμπυρατέρ που συνδυάζονται με αντλίες, είναι μεγαλύτερα από τα άλλα και δεν μπορούν να λειτουργήσουν χωρίς αντλία.
Η "K&B Torpedo" με δύο βελόνες, μία για την φούλ λειτουργία, και μία για το ρελαντί.
[ Μέρος Α΄ ][ Τύποι κινητήρων ] - [ Τα μέρη των κινητήρων ] - [ Αρχή λειτουργίας ] - [ Ο κυβισμός ] - [ Η εκκίνηση ] - [ Το στρώσιμο ] - [ Κινητήρες ABC ] - [ Σιγαστήρες ] - [ Συντονιζόμενες εξατμίσεις ] - [ Ροπή και Ισχύς ] - [ Φροντίδα - Συντήρηση ] - [ Βάσεις ] - [ Ψύξη ] - [ Δεξαμενές υγρών καυσίμων ] - [ Το μπουζί πυράκτωσης ] - [ Καύσιμα ] - [ Η έλικα ] |
 
![]() |
![]() |