Καύσιμα

Δ' μέρος


[ Α' μέρος - εισαγωγή στα καύσιμα ] - [ Β' μέρος - καύσιμα glow ] - [ Γ' μέρος - καύσιμα diesel και ignition ]
[ Τύποι κινητήρων ] - [ Τα μέρη των κινητήρων ] - [ Αρχή λειτουργίας ] - [ Ο κυβισμός ] - [ Η εκκίνηση ] - [ Το στρώσιμο ] - [ Κινητήρες ABC ] - [ Το καρμπυρατέρ ] - [ Σιγαστήρες ] - [ Συντονιζόμενες εξατμίσεις ] - [ Ροπή και Ισχύς ] - [ Φροντίδα - Συντήρηση ] - [ Βάσεις ] - [ Ψύξη ] - [ Δεξαμενές υγρών καυσίμων ] - [ Το μπουζί πυράκτωσης ] - [ Η έλικα ]

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

Τι είναι το καύσιμο FAI;

Η FAI (Διεθνής Αεροναυτική Ομοσπονδία), έβαλε τις βάσεις της σωστής άμιλλας απαγορεύοντας την χρήση νιτρομεθάνιου σε αγωνιστικές κατηγορίες που χρονομετρείται η ταχύτητα και πρωταγωνιστεί ο κινητήρας (F2A, F1C, F3D), για τον απλούστατο λόγο ότι το νιτρομεθάνιο δεν υπάρχει διαθέσιμο σε όλο τον κόσμο.

Το καύσιμο αυτό απαρτίζεται από 80% μεθανόλη, και 20% καστορέλαιο. Πολλοί παραγωγοί καυσίμων προσφέρουν καύσιμο με την ένδειξη FAI, που έχει μεν 20% λιπαντικό, αλλά με συνθετικό λιπαντικό ή μίγμα συνθετικού και καστορέλαιου, και με άλλα πρόσθετα όπως π.χ. χρώμα. Αυτό το καύσιμο δεν είναι το ανεγνωρισμένο από την FAI.

Ολα τα καύσιμα που δεν έχουν νιτρομεθάνιο ονομάζονται straight fuels.

Τι είναι το HOT FUEL

Με την έκφραση hot fuel, δηλαδή ζεστό καύσιμο, εννοούν το καύσιμο που περιέχει μεγάλο ποσοστό νιτρομεθάνιου (ή άλλου πρόσθετου που αυξάνει την απόδοση).

Σε πόσο χρόνο μετά την ανάμιξη είναι έτοιμο το καύσιμο;

Κάποτε κυκλοφόρησε η θεωρία ότι τα συστατικά του καύσιμου χρειάζονται να παραμείνουν επί 24ωρο πριν την χρήση, για να ολοκληρωθεί η ανάμιξη. Αυτό φυσικά δεν ισχύει. Μετά την προσθήκη στον περιέκτη, αρκούν δύο-τρία λεπτά ήπιας ανάδευσης (όπως φτιάχνουν τα κοκτέϊλ).

Ομως υπάρχουν και δυσκολίες. Το νιτρομεθάνιο δεν αναμιγνύεται καλά με το καστορέλαιο. Ετσι στα αγωνιστικά καύσιμα που το ποσοστό νιτρομεθάνιου είναι πολύ μεγάλο (από 60-75%) προστίθεται στο μίγμα λίγο νιτροβενζόλιο για να διευκολύνει την ανάμιξη. Στις καθημερινές αναλογίες δεν υπάρχει τέτοιο πρόβλημα.

 

ΑΝΑΜΙΞΕΙΣ

Ολα τα προβλήματα μίξεων λύνονται με τον γενικό τύπο:

(V1*C1) + (V2*C2) + (V3*C3) +..... = Vτελ*Cτελ

Οπου:
V1 είναι ο όγκος του διαλύματος #1, και C1 η περιεκτικότητα του διαλύματος #1,
V2 είναι ο όγκος του διαλύματος #2, και C2 η περιεκτικότητα του διαλύματος #2, ..........
και τέλος, Vτελ είναι ο όγκος του τελικού διαλύματος (τελικού μίγματος) που θα προέλθει από την μίξη των επι μέρους διαλυμάτων (= V1 + V2 + V3 + .... ), και Cτελ είναι η περιεκτικότητα του τελικού διαλύματος (τελικού μίγματος).

Πως θα αυξήσω την περιεκτικότητα σε λιπαντικό;

Πρόβλημα: Εχω ένα λίτρο (1000κ.ε.) καύσιμο με 17% λάδι. Πόσο λάδι πρέπει να προσθέσω για να φθάσει η τελική περιεκτικότητα στο 22%; Εστω Χ η ποσότητα του λαδιού που πρέπει να προσθέσουμε. Για να γίνει κατανοητός ο παρακάτω υπολογισμός πρέπει να πούμε ότι το λάδι που θα προσθέσουμε δεν είναι αραιωμένο άρα ... η περιεκτικότητά του σε λάδι είναι 100%.

Υπολογισμός
(1000 * 17 ) + (Χ * 100) = (1000 + Χ ) * 22
17000 + 100Χ = 22000 + 22Χ
78Χ = 5000
Χ = 64,1

Αρα για να ανεβάσω την περιεκτικότητα ενός λίτρου καύσιμου από 17% λάδι σε 22% λάδι πρέπει να προσθέσω 64 κυβικά εκατοστά καθαρό λάδι. Το νέο εμπλουτισμένο σε λάδι καύσιμο θα έχει τώρα όγκο 1064 κυβικά εκατοστά.

Νέο πρόβλημα: Αν αυτό το καύσιμο αρχικά είχε 5% νιτρομεθάνιο, πόσο έπεσε η περιεκτικότητά του σε νιτρομεθάνιο μετά την προσθήκη του λαδιού;

Για να γίνει κατανοητός ο παρακάτω υπολογισμός λέμε ότι η ποσότητα του λαδιού που προσθέσαμε έχει περιεκτικότητα σε νιτρομεθάνιο 0%.

Εστω Ψ η ζητούμενη περιεκτικότητα σε νιτρομεθάνιο μετά την προσθήκη του λαδιού.

Υπολογισμός
(1000*5) + (64*0) = 1064 * Ψ
5000 = 1064Ψ
Ψ = 4,699%

Αρα η περιεκτικότητα σε νιτρομεθάνιο μειώθηκε στα 4,7% που στην πράξη δεν θα εμφανίσει μετρήσιμη διαφορά.

Πως θα αναμίξω καύσιμα με διαφορετικές περιεκτικότητες;

Πρόβλημα: Εχω καύσιμο με 3% νιτρομεθάνιο και καύσιμο με 10% νιτρομεθάνιο. Πως μπορώ να φτιάξω ένα νέο καύσιμο με περιεκτικότητα 5% νιτρομεθάνιο;

Α' προσέγγιση: Ξεκινάω με 1000 κ.ε. από το καύσιμο με 3%. Πόσα κυβικά εκατοστά (Χ) πρέπει να βάλω από το καύσιμο με 10%;

Υπολογισμός:
(1000 * 3) + (Χ * 10) = (1000+Χ) * 5
3000 + 10Χ = 5000 + 5Χ
5Χ = 2000
Χ = 400

Αρα χρειάζονται 400 κ.ε. από το καύσιμο με 10% και το νέο καύσιμο με περιεκτικότητα 5% θα έχει όγκο 1400 κ.ε.

Β' προσέγγιση: Ξεκινάω με 1000 κ.ε. από το καύσιμο με 10%. Πόσα κ.ε. (Χ) πρέπει να βάλω από το καύσιμο με 3%;

Υπολογισμός:
(1000 * 10) + (Χ * 3) = (1000 + Χ) * 5
10000 + 3Χ = 5000 + 5Χ
5000 = 2Χ
Χ = 2500

Αρα χρειάζονται 2500 κ.ε. από το καύσιμο με 3% και το νέο καύσιμο με περιεκτικότητα 5% θα έχει όγκο 3500 κ.ε.

 

ΠΡΟΦΥΛΑΞΕΙΣ

Γενικές προφυλάξεις

  • Οι συνθέσεις των καυσίμων που χρησιμοποιούνται σήμερα στον αερομοντελισμό έχουν ιστορία πολλών δεκαετιών. Είναι όχι μόνο οι καλύτερες για την κάθε περίπτωση, αλλά και οι ασφαλέστερες, εφ' όσον φυσικά τηρούνται οι απαραίτητες προφυλάξεις. Κανείς δεν πρέπει να πειραματιστεί με άλλη καύσιμο ύλη πέρα από αυτές που περιέχονται στις ανεγνωρισμένες και καταξιωμένες συνθέσεις.
  • Τα amyl nitrite και amyl nitrate είναι επιβλαβή για την ανθρώπινη υγεία (επηρεάζουν την καρδιακή λειτουργία) και δεν πρέπει να έρχονται σε επαφή με το δέρμα, ούτε να αναπνέονται οι ατμοί τους. Ούτως ή άλλως είναι δυσεύρετα και δεν διατίθενται ανεξέλεγκτα.
  • Η μεθανόλη δεν πρέπει να πίνεται γιατί προκαλεί τύφλωση.
  • Αν πέσει οιοδήποτε καύσιμο ή άλλο χημικό συστατικό στα μάτια πρέπει να τα ξεπλύνεις με άφθονο νερό και να συμβουλευτείς ένα γιατρό.

Κατά την αποθήκευση

  • Ετοιμα καύσιμα diesel ή καθαρός αιθέρας είναι πολύ εύφλεκτα και πρέπει να αποθηκεύονται σε αεριζόμενους χώρους, σε χαμηλή θερμοκρασία. Οσο καλά και αν είναι σφραγισμένος ο περιέκτης, υπάρχει περίπτωση να διαφύγει και να αναμιχθεί ο αιθέρας με τον αέρα σε αναφλέξιμες αναλογίες.
  • Η μεθανόλη είναι πολύ υγροσκοπική γι' αυτό δεν πρέπει να ξεχνάς ανοιχτό το πώμα του περιέκτη του καύσιμου.
  • Το καθαρό νιτρομεθάνιο είναι ασταθές και δεν πρέπει να φυλάσσεται στο σπίτι, ή να το χρησιμοποιείς στην ανάμιξη του καύσιμου αν δεν πάρεις τις απαραίτητες προφυλάξεις.
  • Η βενζίνη δεν χρειάζεται συστάσεις. Είναι εύφλεκτη και πρέπει και γι' αυτή να τηρούνται όλες οι ενδεδειγμένες προφυλάξεις.
  • Μην αποθηκεύεις το καύσιμο κοντά σε καλώδια με ρεύμα, πηγή θερμότητας, καλοριφέρ, αερόθερμο ή εκτεθειμένο στις ηλιακές ακτίνες (κοντά σε παράθυρο). Υπάρχει μεγάλος κίνδυνος αυτανάφλεξης.
  • Απαγορεύεται να βάλεις περιέκτη με καύσιμο στο ψυγείο. Αν διαφύγει πτητικό εύφλεκτο συστατικό, μπορεί να σχηματίσει αναφλέξιμο μίγμα με τον αέρα, οπότε με το άναμα του εσωτερικού λαμπτήρα μπορεί να προκαλέσει έκρηξη.
  • Eχε πάντα πρόχειρο ένα πυροσβεστήρα και ένα τυπικό φαρμακείο για αντιμετώπιση τραυμάτων και εγκαυμάτων.

Κατά τον χειρισμό

  • Πρόσεξε όταν αναμιγνύεις καύσιμα να μην υπάρχει κοντά θερμή εστία ή φλόγα, ή να μην μπεί στον χώρο αναμένο τσιγάρο.
  • Φόρα γάντια και προστατευτικά γυαλιά
  • Κάνε τις αναμίξεις σε καλά αεριζόμενο δωμάτιο.
  • Μην αφήνεις απωμάτιστους τους περιέκτες περισσότερο απ' ότι χρειάζεται για την μετάγγιση.
  • Αποθήκευε τα βοηθητικά εργαλεία (κυλίνδρους, χωνιά κ.λ.π.) σε ασφαλείς χώρους όπως και το καύσιμο.
  • Οταν μεταγγίζεις το καύσιμο στην δεξαμενή του μοντέλου, μπορεί να ξεφύγει το σωληνάκι και να πεταχτεί το καύσιμο στο πρόσωπο (το δικό σου ή των διπλανών).
  • Η μετάγγιση της βενζίνης στη δεξαμενή γίνεται με χειροκίνητη αντλία και όχι ηλεκτρική.
  • Βάλε δίπλα στον περιέκτη της βενζίνας μία πινακίδα με την ένδειξη ΠΡΟΣΟΧΗ ΒΕΝΖΙΝΑ ΕΥΦΛΕΚΤΟ.

Κατά την μεταφορά

  • Οταν μέσα στο αυτοκίνητο υπάρχει καύσιμο, ιδίως τις ζεστές ημέρες, θα εξατμιστεί σίγουρα μία ποσότητα η οποία εκτός του ότι είναι τοξική, είναι και αναφλέξιμη. Αέριζε συνεχώς το εσωτερικό του αυτοκινήτου. Mην ανάβεις τσιγάρο με κλειστά παράθυρα, όταν μεταφέρεις καύσιμα.
  • Αποσύνδεε πάντα την μπαταρία εκκίνησης στην φορητή εργαλειοθήκη, για να μη δώσει σπινθήρα σε ανύποπτη στιγμή.
  • Μη βάζεις τον περιέκτη με βενζίνα στην φορητή εργαλειοθήκη με την μπαταρία.
[ εισαγωγή στα καύσιμα ] - [ καύσιμα glow ] - [ καύσιμα diesel και ignition ]

[ Τύποι κινητήρων ] - [ Τα μέρη των κινητήρων ] - [ Αρχή λειτουργίας ] - [ Ο κυβισμός ] - [ Η εκκίνηση ] - [ Το στρώσιμο ] - [ Κινητήρες ABC ] - [ Το καρμπυρατέρ ] - [ Σιγαστήρες ] - [ Συντονιζόμενες εξατμίσεις ] - [ Ροπή και Ισχύς ] - [ Φροντίδα - Συντήρηση ] - [ Βάσεις ] - [ Ψύξη ] - [ Δεξαμενές υγρών καυσίμων ] - [ Το μπουζί πυράκτωσης ] - [ Η έλικα ]

 

Πρώτη σελίδα/Home Περιεχόμενα