Κουρδιστήρια
Μηχανικοί ή ηλεκτροκίνητοι πολλαπλασιαστές στροφών για διατομές λάστιχου έως 3 χιλ (δηλαδή σε στεφάνι 3+3 χιλ) υπάρχουν στο εμπόριο.
Για μεγαλύτερες διατομές λάστιχου χρειάζεται και πιο ανθεκτικός μηχανισμός, αλλά οι υπάρχοντες στο εμπόριο είναι χειροποίητοι και προφανώς ακριβοί. Οι περισσότεροι αερομοντελιστές φτιάχνουν το δικό τους τυλιχτήρι τροποποιώντας ένα χειροδράπανο.
Ο γάντζος που θα στερεωθεί στο choke μπορεί να κατασκευαστεί από ένα μακρύ καρφί που το μεγάλο του κεφάλι θα εγκλωβιστεί στο εσωτερικό, πίσω από τις σιαγώνες του choke, για να μην υπάρχει περίπτωση να γλυστρίσει προς τα έξω από την μεγάλη τάση του λάστιχου. Εναλλακτικά αντί για καρφί, ο γάντζος μπορεί να γίνει από ατσαλόσυρμα που είτε θα ασφαλιστεί περνώντας κάθετα σε τρύπα του άξονα, ή θα καμφθεί σε γωνία 90 μοιρών για να εγκλωβιστεί πίσω από τις σιαγώνες του choke.
ΠΡΟΣΟΧΗ: Η χρήση χειροδράπανου για το τύλιγμα ελαστικού μοτέρ, είτε τροποποιημένου, είτε ως έχει, εγκυμονεί κίνδυνο ατυχήματος και γίνεται μόνο με ευθύνη του χρήστη.
Η προστασία της ατράκτου στην διάρκεια του τυλίγματος
Φαντάζεσαι τι θα γίνει αν καθώς τυλίγεις το λάστιχο μέσα σε μια κτιστή άτρακτο αυτό σπάσει;
Στην περίπτωση λοιπόν που η άτρακτος είναι κλειστή (είτε είναι φτιαγμένη με πηχάκια είτε με φύλλο μπάλσα) δεν ρισκάρεις να την καταστρέψεις από μία συνήθη αστοχία του λάστιχου καθώς φθάνει στο τέλος του ορίου τυλίγματός του.
Η τεχνική του ασφαλούς τυλίγματος βασίζεται στην προστασία ενός σωλήνα που θα παρεμβληθεί μεταξύ του λάστιχου και των τοιχωμάτων της ατράκτου. Ο σωλήνας αυτός μπορεί να είναι από χαρτόνι, πλαστικό, ή αλουμίνιο, οι δε διαστάσεις του εξαρτώνται αποκλειστικά από το μέγεθος της ατράκτου. Η εξωτερική διάμετρος του σωλήνα πρέπει να είναι λίγο μικρότερη από το άνοιγμα της μύτης (το στενότερο τμήμα της ατράκτου), το δε μήκος του λίγο μακρύτερο από την απόσταση του πίσω γάντζου από την μύτη. Εξυπακούεται ότι το μπροστινό άνοιγμα πρέπει εξ΄ αρχής να γίνει όσο το δυνατόν μεγαλύτερο. Λένε ότι μπορείς να διακρίνεις αμέσως αν ένα μοντέλο το έχει φτιάξει ένας πεπειραμένος ή ένας αρχάριος, κοιτάζοντας το μέγεθος του ανοίγματος της μύτης της ατράκτου (ο πεπειραμένος το κάνει μεγάλο γιατί πάντα χρησιμοποιεί προστατευτικό σωλήνα).
Για την διαδικασία του τυλίγματος που θα περιγράψουμε χρειάζεται επίσης:
- ένας βοηθός
- ένα ατσαλόσυρμα πάχους 1,2-1,5 χιλ με μήκος λίγο μεγαλύτερο από το μήκος του σωλήνα, με τα δύο άκρα του διαμορφωμένα σε γάντζους
- ένας πείρος από ατσαλόσυρμα πάχους 2,5-3 χιλ και μήκους 20 εκ περίπου, η μία άκρη του οποίου να έχει γυρίσει για να μπορείς να το πιάνεις
- ένας διπλός γάντζος τύπου "crocket" (αριστερά) ή σε σχήμα "S" ή "8"(με κλειστά άκρα - δεξιά) που θα ενώνει την μπροστινή άκρη του ελαστικού μοτέρ και τον άξονα της έλικας
Αφαίρεσε όλη την μύτη του μοντέλου, στην οποία είναι εφαρμοσμένο το κουζινέτο, και ο άξονας με την έλικα, και προχώρησε στην διαδικασία του τυλίγματος ως εξής:
- Αγκίστρωσε το βοηθητικό σύρμα στην μπροστινή άκρη του μοτέρ (στο ελεύθερο άκρο του διπλού γάντζου "S" ή "8".
- Πέρνα από μπροστά τον σωλήνα να καλύψει ολόκληρο το σύρμα, και στην συνέχεια σπρώξε τον σωλήνα να περάσει μέσα στην άτρακτο και να ακουμπήσει στην πίσω καβίλια.
Στο σημείο αυτό ο σωλήνας είναι μέσα στην άτρακτο και περιβάλει το ελαστικό μοτέρ, ενώ το σύρμα βρίσκεται έξω από την άτρακτο.
- Εφάρμοσε στην ελεύθερη άκρη του σύρματος το τυλιχτήρι και τύλιξε το μοτέρ με προτέντωμα.
Καθώς ολοκληρώνεται το τύλιγμα πλησίασε την μύτη του μοντέλου, αλλά κράτα το σύρμα έξω από την άτρακτο.
- Τράβα τον σωλήνα έξω από την άτρακτο να καλύψει το σύρμα.
- Πέρνα τον πείρο στον μπροστινό κρίκο "S" του λάστιχου και κράτα γερή κόντρα για να μην ξετυλιχτεί το μοτέρ.
- Εφάρμοσε στον ίδιο κρίκο τον άξονα της έλικας, και απαγκίστρωσε το βοηθητικό σύρμα. Μη βγάλεις ακόμα τον πείρο. Ο πείρος μπορεί - συμφέρει - να παραμείνει στην θέση αυτή έως ότου έρθει η ώρα της απογείωσης.
- Τότε βγάλε τον πείρο και κράτα κόντρα από την έλικα. Εφάρμοσε την μύτη και απογείωσε.