TA YΛΙΚΑ
Η ξυλεία
- Για τις αεροδυναμικές επιφάνειες, (το φτερό και τα πτερύγια της ουράς), φύλλο μπάλσα
ημίσκληρη πάχους 1,0 χιλ ελάχιστης επιφάνειας 80 χ 250 χιλ (Σχ 1). Κατάλληλα όλα τα πάχη από 1/32" = 0,8 mm (ημίσκληρη), έως 3/64" = 1,2 χιλ (μαλακή).
- Για την άτρακτο, πήχης μπάλσα σκληρός πάχους 2 χιλ, πλάτους 10 χιλ και μήκους 250 χιλ.
(Σχ. 9) Κατάλληλα όλα τα πάχη από 1/16" = 1,5 χιλ (σκληρή μπάλσα) έως 5/32" = 4 χιλ
(μαλακή μπάλσα). Αν έχεις λεπτότερο μαλακό ξύλο, π.χ. 1,5 ή 2 χιλ μπορείς να κολλήσεις δύο
φύλλα μαζί (πλάϊ - πλάϊ).
Τα άλλα υλικά
- Χαρτόνι ή φύλλο αλουμινίου 15 χ 30 χιλ.
- Μερικά γραμμάρια αντισταθμιστικού βάρους (φύλλο μολύβι, ή σύρμα, ή μικρές βίδες, ή
καρφάκια, ή πλαστελίνη).
- Κόλλα (όλες οι κόλλες για ξύλο είναι κατάλληλες).
- Προαιρετικά, τα υλικά για τον καταπέλτη (περιγράφονται στην αντίστοιχη παράγραφο)
Η ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ
Σχ. 1 - Πως να κόψεις τα φτερά και τα πτερύγια της ουράς από το φύλλο της μπάλσα.
Το φτερό
Τα πτερύγια της ουράς
Το οριζόντιο πτερύγιο της ουράς έχει διαστάσεις 100 Χ 35 χιλ και το κάθετο πτερύγιο 35 Χ 25 χιλ.
- Κόψε τα από φύλλο της μπάλσα, προσέχοντας τα "νερά" του ξύλου να "τρέχουν" παράλληλα στην μεγαλύτερη διάσταση τους (σχ 1).
Σχ 3 - Προετοιμασία του οριζόντιου πτερύγιου
- Τράβα με τον μαρκαδόρο μία γραμμή στη μέση του οριζόντιου πτερύγιου και ακόμα δύο παράλληλες γραμμές σε απόσταση 1,5 χιλ από την μεσαία, εκατέρωθεν.(σχ 3).
Η άτρακτος
Η άτρακτος φτιάχνεται από ένα πήχη μπάλσα 2 Χ 10 Χ 250 χιλ.

Σχ. 4 - Η μορφοποίηση του πήχυ της ατράκτου
επάνω: σημάδεψε την περιοχή που θα αφαιρέσεις (σκιασμένο τμήμα)
κάτω: η έτοιμη άτρακτος - σημείωσε τη θέση του χείλους προσβολής του φτερού, 65 χιλιοστά από την μύτη
- Αφαίρεσε με το μαχαιράκι ή με τη λίμα το τμήμα του ξύλου που δείχνει το σχέδιο. Για να
ορίσεις το τμήμα αυτό επάνω στο ξύλο, βάλε ένα σημάδι στην κάτω πλευρά της ατράκτου 170 χιλ από την ουρά και από το σημείο αυτό σύρε μία γραμμή προς την ουρά, 4 χιλ ψηλότερα (σχ 4).
- Κάνε μία εγκοπή 2-3 χιλ στο κάτω μέρος της ατράκτου, προς το μέρος της μύτης να σχηματιστεί το "άγκιστρο" που θα πιάνει το λάστιχο του καταπέλτη (δες το κυρίως σχέδιο).
Η τελική συναρμολόγηση
Σχ. 5 - Οι φάσεις της τελικής συναρμολόγησης
ΕΛΕΓΧΟΣ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑΣ
Στο σχέδιο φαίνεται ένα βέλος κάτω από το φτερό που δείχνει το σημείο ισορροπίας.
Σημείωσε με τον μαρκαδόρο την αντίστοιχη θέση στην κάτω πλευρά του φτερού, δεξιά και αριστερά από την άτρακτο. Αυτή η θέση του κέντρου βάρους είναι προσωρινή, για τις πρώτες δοκιμές. Η τελική θέση του θα βρεθεί μετά από μια σειρά δοκιμαστικών πτήσεων.
Σχ. 8 - Ελεγχος ισορροπίας
Αιώρησε το μοντέλο στις μύτες ενός ψαλιδιού, που θα ακουμπούν στα σημάδια του μαρκαδόρου κάτω από το φτερό.
Πρόσθεσε στην μύτη της ατράκτου το απαραίτητο αντισταθμιστικό βάρος έως ότου το ολοκληρωμένο μοντέλο ισορροπεί στο ενδεικνυόμενο σημείο ισορροπίας με την άτρακτο οριζόντια (σχ 8).
Το σχήμα 7 δείχνει μερικές λύσεις για την προσθήκη αντισταθμιστικού βάρους. Παρατήρησε ότι σε μερικές από αυτές χρειάζεται να ενισχύσεις το μπροστινό μέρος της ατράκτου, κολλώντας δύο κομματάκια φύλλου μπάλσα, ένα σε κάθε πλευρά του πήχη.
Αν επιλέξεις ένα από τα μεταλλικά βαρίδια συμφέρει να αντικαταστήσεις μικρό μέρος του με πλαστελίνη για να μπορείς να αυξομειώσεις το βάρος στις δοκιμαστικές πτήσεις.
![[trim weights]](./pluto/pluto-8.gif)
Σχ. 7 - Οι επιλογές του αντισταθμιστικού βάρους
1. Η μύτη της ατράκτου αρχικά χωρίς αντισταθμιστικό βάρος.
2. Πλάκα μολύβι στερεωμένη μέσα στο ξύλο. Χρειάζεται ενίσχυση (όπως στο 7.7).
3. Βιδούλες (ή καρφάκια) κατακόρυφα στο ξύλο. Χρειάζεται ενίσχυση (όπως στο 7.7).
4. Σύρμα τυλιγμένο γύρω-γύρω. Βάλε και λίγη κόλλα.
5. Πλάκα μολύβι σφιγμένη επάνω στο ξύλο. Βάλε και λίγη κόλλα.
6. Πλαστελίνη. Αγρίεψε λίγο το ξύλο για να στερεωθεί καλύτερα.
7. Ενισχύση μύτης (όπως εφαρμόζεται στις περιπτώσεις 7.2 και 7.3.
|