jup1_03_300

JUPITER 1


 
[ Εισαγωγή στα Jupiter ] - [ Jupiter 2 & 3 ] - [ Πτήση]
Το σχέδιο του Jupiter 1
Πινακας υλικών Jupiter 1

ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ

Η άτρακτος

  • Σχεδίασε με καρμπόν, ή άλλο τρόπο, το περίγραμμα του μπροστινού τμήματος της ατράκτου No 1 στο κόντρα πλακέ των 5 χιλ. και κόψε το με τη σέγα. Μορφοποίησε το ένα άκρο του πήχυ No 2 σε γωνία 45ο. Πρόσεξε ώστε η υποδοχή του πήχυ No 2 να κοπεί με ακρίβεια στις διαστάσεις του διαθέσιμου πήχυ.
  • Κόλλα το No 1 και το No 2. Μέχρις ότου στεγνώσει η κόλλα στερέωσέ τα με το πλάϊ στον πάγκο για να μην στραβώσει η ένωση. Πρόσθεσε το ενισχυτικό πηχάκι No 3.

  • Κόλλα τις βάσεις του οριζόντιου πτερύγιου της ουράς No 5 και No 6 στον πήχυ No 2. Πρόσθεσε το No 24 και τα δύο Νο 16.

  • Κόλλα τη βάση της πτέρυγα No 7 στο επάνω μέρος της ατράκτου. Ελεγξε την καθετότητα. Πρόσθεσε τα ενισχυτικά πηχάκια No 8.

  • Ετοίμασε τον μοχλό No 11 και κόλλα τον στο πηδάλιο No 10.

  • Το σκί της ουράς No 4 γίνετα από μπάλσα 5-6 χιλ ή από όμοια κομμάτια μπάλσα 2-2,5 χιλ. Κόλλα το στην θέση του.
  • Το κάθετο πτερύγιο No 9 γίνετα από δύο κομμάτια με τα νερά τους σε διαφορετική γωνία. Αρθρωσε το πηδάλιο διεύθυνσης No 10 στο πτερύγιο No 9 με πανάκια μεντεσέδες. Τα πανάκια κολλιούντα χιαστί χωρίς να πάει κόλλα στις αρθρώσεις.
  • Κόλλα το πτερύγιο No 9 στο αριστερό πλαϊνό του πήχυ No 2, στο σημείο που δείχνει το σχέδιο.
  • Κόλλα στην άτρακτο τα εξαρτήματα του συστήματος autorudder και dethermalizer.
  • Στρογγύλεψε ελαφρά τις γωνίες των ξύλων με λίμα ή γυαλόχαρτο.
  • Η άτρακτος δεν χρειάζεται βερνίκωμα για να πετάξει. Παρόλ' αυτά ένα χέρι αραιωμένο βερνίκι θα την προστατέψει από την υγρασία κα τα σκευρώματα. Προσοχή να μην πάει βερνίκι στην άρθρωση των πάνινων μεντεσέδων.

Το φτερό

jup1_jed_show.jpg Ο τύπος του φτερού που συναντάμε στο Jupiter 1 πήρε το όνομα του από τον εμπνευστή της ιδέας, τον Αυστριακό αερομοντελιστή Ε. Jedelsky. Τα ανεμόπτερα με φτερά τέτοιου τύπου φτιάχνονται γρήγορα, πετάνε το ίδιο καλά όταν φυσάει (μέσα σε λογικά πλαίσια εντάσεως ανέμου), και δεν τρυπάνε.
Η αντοχή του φτερού εξαρτάται από τις διαστάσεις και ιδιότητες του μπροστινού χοντρού ξύλου, που πρέπει να είναι εξ' ίσου ελαφρύ σε όλο το άνοιγμα του. Συμφέρει να φτιάξεις το φτερό σαν ένα κομμάτι, και να κόψεις τις έδρες σε επόμενη φάση.

Για ευκολία στην περιγραφή, το μπροστινό παχύ ξύλο μπάλσα (Νο 14) θα το λέμε χείλος προσβολής, ενώ το πίσω λεπτό φύλλο (Νο 15) θα το λέμε χείλος εκφυγής.

( ) Μορφοποίησε το μπροστινό φύλλο αρχικά με το ροκανάκι (το σχήμα δείχνει εναλλακτικά ένα πλατύ μαχαιράκι).

Για διευκόλυνσή σου, κάνε με τον μαρκαδόρο αναγνωριστικές γραμμές στο ξύλο.

Κάθε ροκάνισμα να τραβιέται σ' όλο το μήκος του ξύλου, με οδηγό τις γραμμές.

Τέλος δώσε του το καμπύλο σχήμα που δείχνει το σχέδιο με την μεγάλη επίπεδη γυαλοχαρτίστρα.

Αν το χείλος προσβολής είναι πολύ μαλακό, αφαίρεσε από μπροστά μία λουρίδα ξύλου 4 χιλ και αντικατάστησε την με ένα πηχάκι πεύκη ή πολύ σκληρή μπάλσα 4 Χ 4 χιλ (No 17) πρίν την μορφοποίηση του φτερού.

( ) Κόψε τα τριγωνικά πλευρίδια No 13 μακρύτερα, τουλάχιστον 5 χιλ μπροστά και πίσω (άρα και ψηλότερα όσο χρειάζεται - δες την μπλε γραμμή στο σχήμα). Γυαλοχάρτισε μαζί όλα τα πλευρίδια για να έχουν ακριβώς τις ίδιες διαστάσεις.

Καρφίτσωσε τα πλευρίδια στον πίνακα, στις θέσεις που δείχνει το σχέδιο, προσέχοντας να ευθυγραμμιστούν οι ακμές τους. Είναι εύλογο ότι θα βάλεις τις καρφίτσες στις άκρες των πλευριδίων, έξω από την περιοχή που θα κολληθούν τα ξύλα Νο 14 και 15.

( ) Κόλλησε επάνω τους το χοντρό μπροστινό φύλλο No 14.
( ) Συνέχισε με το λεπτό πίσω χείλος No 15. Γυαλοχάρτισέ το στα σημεία που χρειάζεται για να εφαρμόσει καλά με το μπροστινό.

( ) Αφαίρεσε το πλεονάζον ξύλο από το κάτω μέρος των πλευρίδιων, έτσι ώστε να καταλήξουν στο σωστό τους μέγεθος.

( ) Κόψε φάλτσα τα δύο ακροπτερύγια σύμφωνα με το σχέδιο.

( ) Κόψε τις έδρες. Κάθε δύο άκρες που πρόκειται να ενωθούν σε δίεδρο, αυτή της κεντρικής και της ακραίας, θα γωνιαστούν στο μισό της διέδρου γωνίας.

( ) Στερέωσε την κεντρική έδρα στον πίνακα κα κόλλα σ' αυτή τις πλαϊνες. Κράτα τες στη σωστή γωνία με ένα βοήθημα (το σημείο Y να απέχει 95 χιλ από τον πίνακα).

jup_14b.jpg Η ένωση της διέδρου όπως φαίνεται από κάτω.

( ) Πρόσθεσε το κεντρικό κομμάτι του φτερού No 18 με τα νερά παράλληλα στο πλάτος του (δηλαδή παράλληλα με το μεγάλο μήκος - άνοιγμα του φτερού.

( ) Ενίσχυσε με πανάκι τα κεντρικά σημεία που θα πατήσει το λάστιχο και τις ενώσεις των διέδρων από επάνω.

( ) Περνά προαιρετικά ένα χέρι βερνίκι το φτερό για να το προστατέψεις από την υγρασία και τα σκευρώματα.

( ) Γυαλοχάρτισέ το με ψιλό γυαλόχαρτο, ίσα να φύγει η αγριάδα του βερνικιού.

 

Το ουραίο πτερύγιο

Το ουραίο του Jupiter 1 μπορεί να φτιαχτεί με δύο τρόπους:
  1. Ο ένας είναι να ακολουθήσεις την μέθοδο που περιγράφεται για το κύριο φτερό, κόβοντας τα πλευρίδια του ουραίου σε μεγαλύτερο μήκος.
  2. Ο δεύτερος τρόπος είναι να γίνει η συγκόλληση των πλευριδίων με το φύλλο στον αέρα, στερεώνοντας τις άκρες με μανταλάκια όπως το φτερό του Venus 1 ή του Mercury 1.
Στην συνέχεια:
  • Συμπλήρωσε με λίγη μπάλσα το μέρος κάτω από το χείλος προσβολής, δεξιά κα αριστερά από τα κεντρικά πλευρίδια για να πατάει καλύτερα στην βάση.
  • Πρόσθεσε τα κομμάτια 22 και 21.
  • Στρογγύλεψε με γυαλόχαρτο τα χείλη προσβολής και εκφυγής.
  • Περνά το πτερύγιο προαιρετικά ένα χέρι αραιωμένο βερνίκι.
  • Γυαλοχάρτισε το με ψιλό γυαλόχαρτο να φύγει η αγριάδα.

 

Συνδεσμολογία και λειτουργία του μηχανισμού autorudder

Συνδεσμολογία και λειτουργία του μηχανισμού dethermalizer

Ο χρονοδιακόπτης είνα ένα ρολόϊ που κουρδίζει. Συνήθως έχει δυναμικότητα 6 λεπτών. Στερεώνεται σε ένα άνοιγμα στην αριστερή πλευρά της μύτης. Είναι φανερό ότι υποκαθιστά μέρος του αναγκαίου αντισταθμιστικού βάρους.
  • Κόλλα τους οδηγούς της κλωστής (σωληνάκια) με κόλλα και πανάκι. Ο καμπύλος οδηγός στο πίσω άκρο της ατράκτου να μην έχει απότομα τσακίσματα.
  • Ακούμπα το οριζόντιο πτερύγιο στη βάση του και στερέωσε τα λαστιχάκια έλξης. Πιάσε την μία άκρη τους στον μοχλό No 22, περνά τα πάνω από το ξύλο No 24, μέσα από την εγκοπή του No 5, κάτω από την άτρακτο και ασφάλισε την άλλη άκρη πάλι στον μοχλό. Το πόσα λαστιχάκια χρειάζονται εξαρτάται από την ποιότητα και το μήκος τους.
  • Αφησε το πτερύγιο ελεύθερο να ανασηκωθεί στην γωνία που ορίζει ο οδηγός No 22 και που πρέπει να είναι περίπου 45ο.
  • Δέσε στο σύρμα No 21 μία γερή κλωστή και πέρνα την άλλη άκρη της μέσα από όλα τα σωληνάκια με κατεύθυνση την μύτη. Στην ελεύθερη άκρη δέσε ένα λάστιχο (Φ 50 Χ 6 Χ 1 χιλ) που πρέπει να τεντωθεί για να γαντζώσει στο μπράτσο του χρονοδιακόπτη. Αν το χείλος δεν πατάει γερά στην πίσω βάση No 6, κόντυνε την κλωστή για να τέντωσει περισσότερο το λάστιχο.
  • Πριν την πτήση ο βοηθός βάζει την ασφάλεια του χρονοδιακόπτη στο OFF. Περνάει στη σχισμή του δίσκου τον μοχλό του και τον κουρδίζει στην επιθυμητή χρονική ένδειξη. Περνάει στον μοχλό το λάστιχο που έλκει το πηδάλιο στην θέση του.
  • Πρίν την απογείωση γυρίζει την ασφάλεια στο ON και όταν βεβαιωθεί ότι ο χρονοδιακόπτης ξεκουρδίζεται κανονικά, δίνει σήμα να ξεκινήσει η ρυμούλκηση.

Ελεγχε συχνά τον χρονοδιακόπτη ότι ολοκληρώνει τον κύκλο του χωρίς να κολλάει. Σε περιόδους ηρεμίας άφηνε τον ξεκούρδιστο. Αν χαλάσει μπορεί να τον φτιάξει ένας ωρολογοτεχνίτης.

jup1_15_300 Το νήμα επάνω ανήκει στο σύστημα του autorudder, ενώ το κάτω νήμα ανήκει στο σύστημα του dethermalizer.

  Περισσότερες πληροφορίες για το autorudder και dethermalizer θα βρείς στο κεφάλαιο: "Μηχανισμοί ελέγχου της πτήσης"

Η τελική συναρμολόγηση

  • Μορφοποίησε τον γάντζο ρυμούλκησης No 12 και βίδωσε τον στις θέση που δείχνει το σχέδιο. Χρησιμοποίησε αρχικά τις δύο πίσω τρύπες. Η τρίτη τρύπα μπροστά είναι εφεδρική για πιθανή μετακίνηση του γάντζου πιό μπροστά.
    jup1_rubberbands
  • Τα φτερά και η άτρακτος συνδέονται μεταξύ τους με λάστιχα, για ευκολία στην μεταφορά κα το τριμάρισμα όπως επίσης και για να υποχωρούν στις βαρειές προσγειώσεις μειώνοντας τον κίνδυνο ζημιάς. Ανάλογα με το μέγεθος και την ποιότητα των λάστιχων που έχεις, βάλε όσα λάστιχα είναι απαραίτητα, για να μη μετακινηθεί το φτερό στην πτήση. Μία καλή ιδέα για να μη γλυστράει το φτερό, είναι να κολλήσεις στην βάση του (το Νο 7), δύο λουρίδες γυαλόχαρτο, μία μπροστά και μία πίσω. Το ουραίο αρθρώνεται κι΄ αυτό με λάστιχα για τους πρόσθετους λόγους της λειτουργίας του dethermalizer (δες την παράγραφο αυτή).

  • Στερέωσε μία μικρή βίδα στη σχισμή της μύτης, μαζί με μερικές ροδέλλες. Το σύνολο αυτό υποκαθιστά ένα μικρό μέρος του αναγκαίου αντισταθμιστικό βάρους και μπορεί να μετακινηθεί μπρός-πίσω στην σχισμή, για να ρυθμιστεί με ακρίβεια το Κ.Β.
  • Στερέωσε τέλος την υπόλοιπη απαραίτητη ποσότητα του αντισταθμιστικού βάρους (ροδέλες από μέταλλο) στην τρύπα της μύτης, επίσης με βίδα/παξιμάδι, έως ότου το ολοκληρωμένο ανεμόπτερο ισορροπήσει στο ενδεδειγμένο σημείο.

    Ολοκλήρωση χωρίς χρονοδιακόπτη

    Αν δεν σκοπεύεις να βάλεις χρονοδιακόπτη μπορείς να στηρίξεις το οριζόντιο σταθερό στην θέση του με λάστιχα, όπως το φτερό. Θα χρειαστεί να προσθέσεις μία καβίλια ή ένα συρματάκι στο πίσω άκρο του πήχυ No 2.

    Ολοκλήρωση χωρίς autorudder

    Αν δεν επιθυμείς να εφοδιάσεις το ανεμόπτερο σου με σύστημα autorudder, τσάκισε τον γάντζο της ρυμούλκησης να απομακρυνθεί περίπου 1 εκατοστό από την άτρακτο. Αν ο γάντζος εκτραπεί προς την αριστερή μεριά, το μοντέλο θα έχει τάση να στρίψει προς τα αριστερά στην ρυμούλκηση, άρα αν στρίψεις μόνιμα το πηδάλιο διεύθυνσης προς τα δεξιά θα πετύχεις ένα συμβιβασμό δεξιών στροφών στην ολίσθηση και ευθείας τροχιάς στην ρυμούλκηση. Η στροφή στην ολίσθηση όμως μπορεί να ορισθεί και με άλλους παράγοντες που δεν επηρεάζουν την φάση της ρυμούλκισης και θα αναπτυχθούν στην παράγραφο "Η ρύθμιση της στροφής στην ολίσθηση".

     

     

    ΠΙΝΑΚΑΣ ΥΛΙΚΩΝ JUPITER 1

    ΥΛΙΚΟΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ
    (σε χιλιοστά)
    NoΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
    κόντρα πλακέ330X150X5 1άτρακτος
    κόντρα πλακέΧ1,5 ή 27βάση φτερού
    >>>>5βάση ουραίου
    >>>>11μοχλός πηδάλιου διεύθυνσης
    >>>>22μοχλός ουραίου
    πήχυς πεύκη500X10X52άτρακτος
    πήχυς πεύκη200X5X33ενίσχυση ατράκτου
    φύλλο μπάλσα μαλακή-ημίσκληρη1000X80X614μπροστινό μέρος φτερού
    >>>>13πλευρίδια φτερού
    >>>>20βκεντρικά πλευρίδια ουραίου
    φύλλα (2) μπάλσα μαλακή1000X80X215πίσω τμήμα φτερού
    >>>>19ουραίο
    >>>>20απλευρίδια ουραίου
    >>>>18κεντρική ενίσχυση φτερού
    >>>>9κάθετο σταθερό
    >>>>10πηδάλιο διεύθυνσης
    >>>>4σκί ουράς
    πήχυς μπάλσα σκληρή ή πεύκη1000X4X417χείλος προσβολής
    πήχυς μπάλσα300 Χ 4 Χ 416οριοθέτες
    >>>>8ενίσχυση βάσης φτερού
    >>>>6βάση ουραίου
    >>>>24βάση ουραίου
    ατσαλόσυρμαΦ 1,2-1,312γάντζος
    σύρμαΦ 0,9-1,221γαντζάκι ουραίου
    βίδες (X 4), παξιμάδια (X 4), ροδέλες (X 8)Μ 2,6 Χ 10
    στερέωση γάντζου, έρματος
    σωληνάκι πλαστικό ή αλουμίνιο

    οδηγός κλωστής
    κλωστή (καλή ποιότητα) ή πετονιά

    autorudder, dethermalizer
    πανάκι

    ενισχύσεις, μεντεσέδες
    ροδέλλες από μολύβι (μαλακό μέταλλο)

    έρμα
    καρφίτσα

    στήριξη λάστιχου autorudder
    λάστιχα (X 3)Φ50Χ6Χ1
    σύνδεση φτερού, dethermalizer
    λάστιχα (X 4)Φ30Χ1Χ1
    σύνδεση ουραίου, autorudder
    κόλλαβλέπε γενικές οδηγίες

    βερνίκι και διαλυτικόβλέπε γενικές οδηγίες

    χρονοδιακόπτης μηχανικός 6 λεπτών


    βίδες για την στερέωση του χρονοδιακόπτη


     

    [ Εισαγωγή στα Jupiter ] - [ Jupiter 2 & 3 ] - [ Πτήση]

  •  

    Πρώτη σελίδα/Home Περιεχόμενα