ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ
Η άτρακτος
- Σχεδίασε με καρμπόν, ή άλλο τρόπο, το περίγραμμα του μπροστινού τμήματος της ατράκτου No 1 στο κόντρα πλακέ των 5 χιλ. και κόψε το με τη σέγα. Μορφοποίησε το ένα άκρο του πήχυ No 2 σε γωνία 45ο.
Πρόσεξε ώστε η υποδοχή του πήχυ No 2 να κοπεί με ακρίβεια στις διαστάσεις του διαθέσιμου πήχυ.
- Κόλλα το No 1 και το No 2. Μέχρις ότου στεγνώσει η κόλλα στερέωσέ τα με το πλάϊ στον πάγκο για να μην στραβώσει η ένωση. Πρόσθεσε το ενισχυτικό πηχάκι No 3.
- Κόλλα τις βάσεις του οριζόντιου πτερύγιου της ουράς No 5 και No 6 στον πήχυ No 2. Πρόσθεσε το No 24 και τα δύο Νο 16.
- Κόλλα τη βάση της πτέρυγα No 7 στο επάνω μέρος της ατράκτου. Ελεγξε την καθετότητα. Πρόσθεσε τα ενισχυτικά πηχάκια No 8.
- Ετοίμασε τον μοχλό No 11 και κόλλα τον στο πηδάλιο No 10.
- Το σκί της ουράς No 4 γίνετα από μπάλσα 5-6 χιλ ή από όμοια κομμάτια μπάλσα 2-2,5 χιλ. Κόλλα το στην θέση του.
- Το κάθετο πτερύγιο No 9 γίνετα από δύο κομμάτια με τα νερά τους σε διαφορετική γωνία. Αρθρωσε το πηδάλιο διεύθυνσης No 10 στο πτερύγιο No 9 με πανάκια μεντεσέδες. Τα πανάκια κολλιούντα χιαστί χωρίς να πάει κόλλα στις αρθρώσεις.
- Κόλλα το πτερύγιο No 9 στο αριστερό πλαϊνό του πήχυ No 2, στο σημείο που δείχνει το σχέδιο.
- Κόλλα στην άτρακτο τα εξαρτήματα του συστήματος autorudder και dethermalizer.
- Στρογγύλεψε ελαφρά τις γωνίες των ξύλων με λίμα ή γυαλόχαρτο.
- Η άτρακτος δεν χρειάζεται βερνίκωμα για να πετάξει. Παρόλ' αυτά ένα χέρι αραιωμένο βερνίκι θα την προστατέψει από την υγρασία κα τα σκευρώματα. Προσοχή να μην πάει βερνίκι στην άρθρωση των πάνινων μεντεσέδων.
Το φτερό
Ο τύπος του φτερού που συναντάμε στο Jupiter 1 πήρε το όνομα του από τον εμπνευστή της ιδέας, τον Αυστριακό αερομοντελιστή Ε. Jedelsky. Τα ανεμόπτερα με φτερά τέτοιου τύπου φτιάχνονται γρήγορα, πετάνε το ίδιο καλά όταν φυσάει (μέσα σε λογικά πλαίσια εντάσεως ανέμου), και δεν τρυπάνε.
Η αντοχή του φτερού εξαρτάται από τις διαστάσεις και ιδιότητες του μπροστινού χοντρού ξύλου, που πρέπει να είναι εξ' ίσου ελαφρύ σε όλο το άνοιγμα του. Συμφέρει να φτιάξεις το φτερό σαν ένα κομμάτι, και να κόψεις τις έδρες σε επόμενη φάση.
Για ευκολία στην περιγραφή, το μπροστινό παχύ ξύλο μπάλσα (Νο 14) θα το λέμε χείλος προσβολής, ενώ το πίσω λεπτό φύλλο (Νο 15) θα το λέμε χείλος εκφυγής.
( ) Μορφοποίησε το μπροστινό φύλλο αρχικά με το ροκανάκι (το σχήμα δείχνει εναλλακτικά ένα πλατύ μαχαιράκι).
Για διευκόλυνσή σου, κάνε με τον μαρκαδόρο αναγνωριστικές γραμμές στο ξύλο.
Κάθε ροκάνισμα να τραβιέται σ' όλο το μήκος του ξύλου, με οδηγό τις γραμμές.
Τέλος δώσε του το καμπύλο σχήμα που δείχνει το σχέδιο με την μεγάλη επίπεδη γυαλοχαρτίστρα.
Αν το χείλος προσβολής είναι πολύ μαλακό, αφαίρεσε από μπροστά μία λουρίδα ξύλου 4 χιλ και αντικατάστησε την με ένα πηχάκι πεύκη ή πολύ σκληρή μπάλσα 4 Χ 4 χιλ (No 17) πρίν την μορφοποίηση του φτερού.
( ) Κόψε τα τριγωνικά πλευρίδια No 13 μακρύτερα, τουλάχιστον 5 χιλ μπροστά και πίσω (άρα και ψηλότερα όσο χρειάζεται - δες την μπλε γραμμή στο σχήμα). Γυαλοχάρτισε μαζί όλα τα πλευρίδια για να έχουν ακριβώς τις ίδιες διαστάσεις.
Καρφίτσωσε τα πλευρίδια στον πίνακα, στις θέσεις που δείχνει το σχέδιο, προσέχοντας να ευθυγραμμιστούν οι ακμές τους. Είναι εύλογο ότι θα βάλεις τις καρφίτσες στις άκρες των πλευριδίων, έξω από την περιοχή που θα κολληθούν τα ξύλα Νο 14 και 15.
( ) Κόλλησε επάνω τους το χοντρό μπροστινό φύλλο No 14.
( ) Συνέχισε με το λεπτό πίσω χείλος No 15. Γυαλοχάρτισέ το στα σημεία που χρειάζεται για να εφαρμόσει καλά με το μπροστινό.
( ) Αφαίρεσε το πλεονάζον ξύλο από το κάτω μέρος των πλευρίδιων, έτσι ώστε να καταλήξουν στο σωστό τους μέγεθος.
( ) Κόψε φάλτσα τα δύο ακροπτερύγια σύμφωνα με το σχέδιο.
( ) Κόψε τις έδρες. Κάθε δύο άκρες που πρόκειται να ενωθούν σε δίεδρο, αυτή της κεντρικής και της ακραίας, θα γωνιαστούν στο μισό της διέδρου γωνίας.
( ) Στερέωσε την κεντρική έδρα στον πίνακα κα κόλλα σ' αυτή τις πλαϊνες. Κράτα τες στη σωστή γωνία με ένα βοήθημα (το σημείο Y να απέχει 95 χιλ από τον πίνακα).
( ) Πρόσθεσε το κεντρικό κομμάτι του φτερού No 18 με τα νερά παράλληλα στο πλάτος του (δηλαδή παράλληλα με το μεγάλο μήκος - άνοιγμα του φτερού.
( ) Ενίσχυσε με πανάκι τα κεντρικά σημεία που θα πατήσει το λάστιχο και τις ενώσεις των διέδρων από επάνω.
( ) Περνά προαιρετικά ένα χέρι βερνίκι το φτερό για να το προστατέψεις από την υγρασία και τα σκευρώματα.