( ) Συναρμολόγησε τον πυλώνα ως εξής: πιάσε προσωρινά στην άτρακτο με μανταλάκια ή καρφίτσες, τα δύο πλαϊνά (Νο 2). Πρόσεξε να έχουν τέλεια ευθυγράμμιση. Κόλλα επάνω τους την βάση Νο 3 (τα νερά του ξύλου αυτού να είναι παράλληλα στο πλάτος του). Πρόσθεσε τις καβίλιες Νο 4. Μην κολλήσεις ακόμα τον πυλώνα στην άτρακτο.
Το φτερό
- Το φτερό έχει τρεις έδρες, ενωμένες σε πολύεδρο. Φτιάχνεται αρχικά μονοκόμματο και οι ακραίες έδρες αποχωρίζονται για να κολληθούν στην σωστή γωνία σε επόμενη φάση.
- Το φύλλο της μπάλσα (Νο 10) έχει αρχικά πλάτος 80 χιλ. Μετά το καμπύλωμα η χορδή του θα γίνει περίπου 78 χιλ. Το φύλλο θα πάρει την επιθυμητή καμπύλη καθώς κολλιούνται σ' αυτό τα πλευρίδια. Στα ακροπτερύγια (τις άκρες του φτερού), δεν υπάρχει πλευρίδιο γι' αυτό η καμπυλότητα σ' αυτές τις περιοχές θα είναι πολύ μικρή.
( ) Κόψε ένα πλευρίδιο Νο 9 από λεπτό κόντρα πλακέ ή χοντρό χαρτόνι και με αυτό οδηγό, κόψε 8 όμοια πλευρίδια από μπάλσα 5 χιλ. Μαρκάρισε το μπροστινό μέρος κάθε πλευρίδιου με ένα μολύβι (δες το ενδεικτικό κόκκινο βέλος).
( ) Αφαίρεσε τα τριγωνικά τμήματα από τα ακροπτερύγια, και σημείωσε τις θέσεις των πλευριδίων Νο 9 στην κάτω μεριά του φύλλου Νο 10.
( ) Κόλλα τα πλευρίδια στην θέση τους αρχίζοντας από τα δύο κεντρικά. Πρόσεξε το μπροστινό μέρος τους (με το σημάδι) να κολληθεί προς το χείλος προσβολής. Μην κολλήσεις μεταξύ τους τα ακραία ζεύγη των πλευριδίων σ' αυτή στη φάση.
Κράτα τα ξύλα στην θέση τους όσο στεγνώνει η κόλλα με μανταλάκια. Βάλε ανάμεσα λίγο μπάλσα για να μην τραυματιστεί η επιφάνεια.
( ) Κόψε το φύλλο Νο 10 ανάμεσα από τα ακραία ζεύγη των πλευριδίων, να ελευθερωθούν οι δύο ακραίες έδρες.
( ) Με μία άγρια γυαλοχαρτίστρα, ξύσε τα σημεία που θα γίνει η ένωση των διέδρων - συμμετρικά - δηλαδή το καθένα στο μισό της γωνίας που θα κολληθούν.
Α: Τα σημεία ένωσης πριν την την διαμόρφωσή τους.
Β: Οι έδρες στερεώνονται διαδοχικά στην μισή γωνία για να γυαλοχαρτιστούν τα σημεία ένωσής τους.
Γ: Οι διαμορφωμένες άκρες των εδρών έτοιμες για ένωση.
( ) Για να σχηματίσεις την πολύεδρο, στερέωσε την κεντρική έδρα στον πίνακα και με την βοήθεια ενός υποστηλώματος ανασήκωσε κάθε ακροπτερύγιο σε απόσταση 70 χιλιοστών (περίπου) από τον πίνακα. Η απόσταση αυτή (η γωνία) δεν είναι κρίσιμη, αλλά πρέπει να είναι η ίδια και για τις δύο έδρες.
Οταν βεβαιωθείς ότι η εφαρμογή είναι σωστή, βάλε κόλλα στην ένωση και ακινητοποίησέ τα.
( ) Οταν στεγνώσει η κόλλα, ελευθέρωσε το φτερό από τον πίνακα και στρογγύλεψε με ψιλό γυαλόχαρτο το χείλος προσβολής και εκφυγής.
( ) Ενίσχυσε (προαιρετικά) την επάνω πλευρά των δύο ενώσεων κολλώντας κατά μήκος τους ένα πανάκι πλάτους 15 χιλ (Νο 22). Ενίσχυσε με όμοιο τρόπο τα κεντρικά σημεία του χείλους προσβολής και εκφυγής όπου θα πατάνε τα λάστιχα.
Σημείωση: Το βερνίκωμα του φτερού είναι προαιρετικό. Αν κάποτε σκευρώσει, βερνίκωσέ το και άφησέ το καρφιτσωμένο με μία μικρή αντίθετη στρέψη περίπου 24 ώρες.
Οι γάντζοι
Ο μπροστινός γάντζος - που είναι ταυτόχρονα και ο άξονας της έλικας - κατασκευάζεται από ανθεκτικό σύρμα. Το πάχος του σύρματος πρέπει να εφαρμόζει χωρίς τριβές στην τρύπα της έλικας.
Πρώτα διαμορφώνεται η πίσω άκρη του σύρματος σε γάντζο και αφού περάσει μέσα από το κουζινέτο και την τρύπα της έλικας, διαμορφώνεται η μπροστινή άκρη ανάλογα με την μορφή της έλικας και του συστήματος απελευθερώσεώς της (freewheeling). Υπάρχει όμως και η πιθανότητα να βρείς άξονα με σχηματισμένο τον γάντζο.
Συνήθως, για τις περισσότερες πλαστικές έλικες, αρκεί να τσακίσεις το μπροστινό άκρο του άξονα σε ορθή γωνία. Μη ξεχάσεις να περάσεις ανάμεσα στο κουζινέτο και την έλικα μία - δύο μεταλλικές ροδέλες (ή και μία μικρή χάντρα) για να περιοριστούν οι τριβές μεταξύ των δύο πλαστικών. Λίπανε τακτικά την περιοχή με μία σταγόνα λάδι.
Οι άκρες του λάστιχου πιάνουν απ' ευθείας στον μπροστινό και τον πίσω γάντζο. Αν θα τυλίξεις με προτέντωμα, με τον μηχανικό πολλαπλασιαστή στροφών, συμφέρει να περάσεις στο στεφάνι ένα μικρό κοινό συνδετήρα για να αγκιστρώνει ευκολώτερα στον πίσω γάντζο.
Οι διαστάσεις του "μοτέρ" και της έλικας
Ο πίνακας θα σου δώσει μια καλή ιδέα τι μέγεθος ελαστικού μοτέρ μπορείς να δοκιμάσεις στα MERCURY. Τα μήκη αντιστοιχούν σε στρωμένο λάστιχο σε ηρεμία.
Για πτήσεις σε εξωτερικό χώρο |
ΔΙΑΤΟΜΗ(χιλ) | ΜΗΚΟΣ (εκ) | ΣΤΕΦΑΝΙ (εκ) | ΔΙΑΜΕΤΡΟΣ ΕΛΙΚΑΣ (εκ) |
6 Χ 1 | 90 - 100 | 45 - 50 μονό | 17 - 20 |
3 Χ 1 | 180 - 200 | 45 - 50 διπλό | 17 - 20 |
4,9 X 1 | 110 - 120 | 55 - 60 μονό | 17 - 20 |
|
Για πτήσεις σε εσωτερικό χώρο με ελαφρύ μοντέλο |
ΔΙΑΤΟΜΗ(χιλ) | ΜΗΚΟΣ (εκ) | ΣΤΕΦΑΝΙ (εκ) | ΔΙΑΜΕΤΡΟΣ ΕΛΙΚΑΣ (εκ) |
4 Χ 1 | 120 | 60 μονό | 17 |
Η τελική συναρμολόγηση και η ισορροπία
( ) Κόλλα στην πίσω άκρη της ατράκτου το οριζόντιο πτερύγιο Νο 6 (από κάτω) και το κάθετο Νο 7 (από το πλάϊ).
( ) Κάνε στο χείλος εκφυγής του κάθετου πτερύγιου μία μικρή σχισμή με το μαχαιράκι, και κόλλα μέσα σ' αυτή το πηδάλιο Νο 7α.
( ) Λύγισε το σύστημα προσγείωσης (Νο 15) και στερέωσέ το στην υποδοχή του με την βίδα Νο 17. Ασφάλισε τις ρόδες (Νο 16) στην θέση τους τυλίγοντας στις άκρες των σκελών λίγο κλωστή και κόλλα, ή με άλλο ασφαλή τρόπο. Αν δεν έχεις έτοιμες πλαστικές ρόδες, μπορείς να τις φτιάξεις κολλώντας δύο στρογγυλά κομμάτια από φύλλο μπάλσα με τα νερά σταυρωτά.
( ) Τρύπα την μπάλσα Νο 8 να περάσει το κουζινέτο της έλικας (Νο 18). Το κουζινέτο αυτό δεν κολλιέται, αλλά εφαρμόζει σφιχτά. Πρόσεξε η τρύπα που θα κάνεις να είναι σε γωνία 2ο-3ο πρός τα κάτω, ενώ πρέπει να σιγουρευτείς ότι δεν θα έχει πλάγια κλίση προς τα αριστερά. Δηλαδή μπορεί να είναι στην ευθεία ή με κλίση προς τα δεξιά έως 2ο. Κάνε στην περιοχή της τρύπας και μια ευθεία σχισμή, έτσι ώστε η τρύπα να έχει σχήμα Φ, για να μπορεί να μπαινο-βγαίνει ο γάντζος του άξονα (Νο 19).
Στην φωτογραφία φαίνεται η μύτη και ιδιαίτερα το πλαστικό κουζινέτο που έχει τραβηχθεί έξω από την θέση του.
Η θέση του πυλώνα που δείχνει το σχέδιο είναι ενδεικτική. Είναι η πιο πίσω θέση που επιτρέπεται να τοποθετηθεί.
Για να βρεις την σωστή θέση που θα κολληθεί ο συναρμολογημένος πυλώνας εφάρμοσε στην μύτη την έλικα και κρέμασε το λάστιχο (μοτέρ) στους δύο γάντζους. Αιώρησε την άτρακτο με το δάκτυλο (ή με σπάγγο, ή με χάρακα), και σημείωσε το σημείο ισορροπίας της. Κόλλα τον πυλώνα στον πήχυ της ατράκτου έτσι που το μέσον του να συμπέσει με το σημάδι. Πρόσεξε να τηρήσεις την γωνία πρόσπτωσης.
Στην ιδιαίτερη περίπτωση που το μοντέλο έχει βγεί υπερβολικά πισόβαρο, δηλαδή φαίνεται ότι ο πυλώνας πρέπει να πάει ακόμα πιο πίσω, εσύ κόλλησέ τον στην θέση που δείχνει το σχέδιο και πρόσθεσε στην μύτη βάρος για να ισορροπήσει στη μέση της χορδής.
Τέλος στερέωσε το φτερό στην βάση του με δύο λαστιχάκια που περνάνε επάνω από το φτερό και πιάνουν στις καβίλιες. Κάθε φορά που βάζεις το φτερό στην άτρακτο (και μετά από κάθε προσγείωση) έλεγξε ότι κάθεται συμμετρικά στην βάση του.
Το Mercury 1 με τροποποιημένο το σύστημα προσγείωσης (ένα σκέλος)
ΠΙΝΑΚΑΣ ΥΛΙΚΩΝ MERCURY 1 |
ΥΛΙΚΟ | ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (σε χιλιοστά) | Νο | ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ |
πήχυς μπάλσα ημίσκληρη | 1000 x 8 x 5 | 1 | άτρακτος |
" | " | 9 | πλευρίδια |
περίσσευμα μπάλσα | x 5 | 8 | συμπλήρωμα μύτης |
|
| 21 | σφήνα γάντζου |
φύλλο μπάλσα μαλακή | 1000 x 80 x 1,5(εναλλακτικά πάχος 2 χιλ) | 10 | φτερό |
" | " | 6 | οριζόντιο σταθερό |
" | " | 7 | κάθετο σταθερό |
" | " | 2 | πυλώνας |
" | " | 3 | βάση φτερού |
" | " | 16 | τροχοί |
κόντρα πλακέ (περίγραμμα όπως σχέδιο) | x 3 | 5 | μύτη ατράκτου |
στρογγυλές οδοντογλυφίδες (2) |
| 4 | πιάσιμο λάστιχων |
ατσαλόσυρμα | 500 x Φ 1-1,3 | 15 | σκέλη προσγείωσης |
" | " | 20 | πίσω γάντζος |
" | " | 19 | άξονας έλικας |
βίδα, παξιμάδι, ροδέλες |
| 17 | στερέωση σκέλους |
πλαστικό κουζινέτο |
| 18 | κουζινέτο άξονα |
έλικα πλαστική | βλέπε οδηγίες | 23 |
|
"μοτέρ" (λάστιχο) | βλέπε οδηγίες | 24 |
|
χαρτονάκι ή αλουμίνιο | όπως στο σχέδιο | 8 | πηδάλιο |
πανάκι |
| 22 | ενίσχυση |
μολύβι (μέταλλο) | φύλλο 1-2 χιλ |
| έρμα (προαιρετικό) |
λάστιχα 2-3 | Φ 40 χιλ |
| για σύνδεση φτερού |
κόλλα | βλέπε γενικές οδηγίες |
|
|
βερνίκι, διαλυτικό | βλέπε γενικές οδηγίες |
|
|
Σημείωση: στον πίνακα και το σχέδιο του Mercury 1 δεν εμφανίζονται τα νούμερα 11,12,13,14